Vad behöver man till en nyfödd bebis?

Den frågan ställer sig väl alla blivande föräldrar. På Internet finns massor av tips på vad man behöver och inte behöver den första tiden och detaljerade listor över antal klädesplagg samt vilka sorters. Sen är vi ju alla olika i hur mycket vi vill förbereda i förväg och hur långt innan vi vill börja preppa. Jag är en sån som älskar att preppa! Jag trivs med och tycker det är kul förbereda ordentligt. Alltså har vi skaffat en hel del grejer – jag tror vi kommer få användning för mer eller mindre allt – men jag återkommer med facit längre fram i sommar.

Hemma hos oss finns i alla fall följande saker

  • Barnvagn. En Bugaboo Donkey. Här finns en jättebra barnvagnsblogg och ett inlägg om vad man ska tänka på när man väljer vagn.
  • En solsufflett eftersom bäbbson föds i juli. Kommer aldrig hänga en filt över min vagn, slut på diskussion om nödvändigt eller ej nödvändigt med specialsufflett.
  • Bäddset till barnvagnen inklusive kudde och plastlakan.
  • Skötväska. Fått tipset att en vanlig tygkasse duger gott. Bra tips. Men vi köpte en Skiphop för inga pengar alls via min kusin som bor i USA.
  • Babyskydd från Britax och ISO-fix-fäste.
  • Andningslarm. Vi har köpt ett Respisense som man fäster på blöjan så att hen kan ha det om hen till exempel sover ute i vagnen. Om det är ett måste? Säkert inte. Jag tycker det känns superskönt att ha ett.
  • Babywatcher.
  • Spjälsäng. X antal omgångar lakan, nya blandat med de jag själv sov i som bebis, inklusive madrass, kudde och två plastlakan.
  • Spjälskydd modell extra tjockt. Efter en stund på Familjeliv kom jag fram till att det var bäst.
  • Babynest. Beställde ett hemsytt av en tjej på Blocket och det blev superfint!
  • Tre bomullsfiltar till vagnen, sängen, babynestet etc.
  • Badbalja och ett sånt spädbarnsstöd. Vi har badkar men det känns stort och obekvämt för föräldern. Men man kan såklart använda handfatet också!
  • Skötbädd. Vi tänkte hoppa skötbord tills vidare.
  • Massor av små frottéhanddukar, ni vet de där från Ikea alla har.
  • Torra tvättlappar
  • Engångstvättlappar till när man inte är hemma.
  • Engångsunderlägg till skötbord när man inte är hemma.
  • Babyolja
  • Tops för små bäbbar.
  • Frottébadlakan med luva – superonödigt men jättegulligt. Och eko. Vi har egentligen bara köpt ekogrejer faktiskt.
  • Nån salva för röda rumpor. Säkert lite overkill, bara att pipa ner till Apoteket och skaffa när det blir dags, men vad sjutton, det slank med.
  • Amningskudde. Man kan nog använda en vanlig med, men med min rygg- och axelhistorik gäller superprepp på den här fronten. Hittade en Doomoo i nyskick på Blocket som jag redan har datorn på och som därmed inkluderar axelstöd. Hur bra som helst redan alltså, oavsett om det blir amning eller ej för oss!
  • Gosedjur. Ett ekologiskt lamm.
  • Bärsjal. Hoppas hen kommer gilla! Tänkte att sjal borde vara att föredra medan en är riktigt liten så man kan vara supernära. Vi tänkte köpa en ergobaby med spädbarnsinlägg senare också.
  • Två små glasflaskor så att Jens kan nattmata när.jag.måste.sova. Typ.
  • En anatomisk och ekologisk napp. Kan också vänta, bäbbarna ska helt inte ha napp från start ändå, men den sorten jag googlat fram fanns på Ica så då slog jag till.
  • Kläder – såklart! Vi har köpt hälften i storlek 50 och häften i storlek 56. Ett gäng omlottbodys med kort och lång ärm, mjuka byxor, sockar, två tunna mössor, pyjamasar och en liten jackiknande kofta. Polarn och Pyret har en bra checklista för vilka kläder man behöver. Men det känns som att antalet plagg på deras lista förutsätter tvättmaskin. Vi har både tvättmaskin och torktumlare och kommer även ha torkskåp när vi flyttar och vi har ändå fler plagg än de rekommenderar. Ett annat tips jag fått är blixtlås, inte knappar, på pyjamasar. På dreglisar, som vi inte köpt utan tror att Jens syster kommer sy åt oss rekommenderas knappar, inte kardborre. Mitt eget och sista tips är rekolek.se, en jättebra sajt med enbart ekologiska grejer för bebisar och små barn.

Amningsilägg, megabindor, Purelan och värktabletter har vi skaffat till den blivande mamman. Samt ett sånt stort plastlakan… Riktig mysshopping! Grejerna till bebisen känns liksom gulligare. Vi har redan en uppsjö vetekuddar hemma, de tror jag också kommer komma till användning. En amningsbh har jag köpt och motstår impulsen att köpa fler innan jag kan prova den med aktuella boobs. Ett gäng amningsplagg har jag däremot köpt som start.

Det enda vi inte har köpt är… blöjor! Vi vet ju inte Bäbbsons storlek än och tänkte leva på de startpaket man får första dygnen innan vi köper egna. Det är ju så pass lättköpt. Under tiden kan ni få tipsa mig om bästa märket! Samt självklart om det är något livsnödvändigt som inte står med på vår lista. Tydligen känner personalen på BB igen förstföderskor på deras packning. It’s a lot. Jag har en känsla av att jag kommer passa in i mallen helt perfekt!

BildHär står en del av alla saker vi skaffat. Tillsammans med min racer, en pilatesboll, ett Jungle Gym, en bokhylla och en gästsäng. Jag är glad att vi har köpt hus. Och en V70. Det här rummet skulle vi göra i ordning till Bäbbson men hen kommer ju sova med oss så länge vi bor kvar här nu, så bebisens rum kommer vi boa i ordning först i huset.

7 reaktioner på ”Vad behöver man till en nyfödd bebis?

  1. Hehe, racern behövs också till den nyfödda tycker jag 🙂 . Tror det är ganska individuellt vad man använder för grejer till den lilla och till sig själv och man kan nog själv sätta nivån på hur mycket grejer som behövs. Men racer – det är ett måste 🙂

  2. Undvik Pampers, jag säger bara det. Jag fattar verkligen hur folk kan använda dom värdelösa blöjorna. Det lossnar små bitar så fort de blir blöta och vätskan suger upp jättedåligt. Alltså pampers är verkligen jättedåligt! Likaså Huggies, undvik!

    Vi har använt Libero genomgående. Tycker även Icas blöjor är bra så länge det inte är Up&Go, och det kommer ju inte bebisen ha på ett tag 🙂 De är dessutom mycket billigare. De är gjorda av samma tillverkare som Libero vad jag har förstått, även om de ser lite annorlunda ut.

    1. Tack!! Gud vad bra att veta. Vi handlar nästan uteslutande på Ica så då blir det deras blöjor eller Libero!

  3. Vilken bra lista!

    Jag håller med om att Pampers är värelösa. Vår dotter blev jätteröd i rumpan av dem, de innehåller lotion och skit…Alla andra är bra – libero, willys, icas.

    Kom på några småsaker till som jag tycker är bra, om än inte nödvändiga:

    Skumtvättlappar och babyolja, jättebra för blöjbyten hemma med kletigt bebisbajs…babyolja är också bra till bad, torr hud osv. Den här rekommenderar jag! http://www.minimundus.se/artikel.php?kid=103-120&mall=lista.php&id=1337

    Och om ni vill ett tvättbart skötunderägg/skötbädd till skötväskan ist för engångs, mycket smidigare tycker jag. 10-gruppen har fina. Vi har använt vårat i 3,5år, värt!

    Om bebis blir förkyld – näsfrida. Kan vara skönt att ha hemma om ifall att.

    Sovpåse är jätteskönt för trötta föräldrar som ska byta blöja på natten, Pops är fina och går man upp nån storlek räcker de länge!

    Ullinlägg till bh för att undvika mjölkstockning. Bra i merinoull finns här http://www.minimundus.se/artikel.php?kid=100-117&mall=lista.php&id=1541

    Mjökersättning ifall att det krävs, jag tyckte det var skönt att ha någon på plats hemma som säkerhet

    Och om det behövs efter förlossning (behövs inte köpas innan, de har ju Apotek på alla sjukhus!) – xylocain och xyloproct för otäcka biverkningar….

    Det blir en hel del prylar 🙂 Här finns bra tips! http://hannarosell.se/2011/05/saker-vi-koptlanat-infor-liv-med-bebis/

    Och det här är bra läsning (alla kommentarer!) om bebislivet http://hannarosell.se/2011/03/fiskar-efter-kommentarer/

    1. Tack! Blir så glad när ni tar er tid att tipsa och skicka länkar och allting 🙂
      Babyolja har vi, kanske inte var med på listan.
      En sovpåse har vi också, från PoP! 🙂 Det var personalen där som tipsade. De i Gallerian är riktig säljiga men just detta kändes som ett bra tips! Fint att få det bekräftat nu också.
      Ullinlägg låter som en riktigt bra grej att skaffa, ska göra, även tvättbart engångsunderlägg. Vi fick iofs med ett avtorkningsbart med Skihopen men bättre ett man tvättar!
      Xyloproct har jag faktiskt redan. Haha. Knappt använt dock, men tuben finns 😛

Lämna en kommentar