Det finns alltid något att köpa

Peppe skrev om en så himla bra grej i sin blogg för ett tag sedan. Jag tror det var typ mellandagsrea (men kan också minnas helt fel kring det) och Peppe skrev om det i och för sig säkert uppenbara men ändå så tänkvärda, att det kommer alltid finnas saker att köpa. Du måste liksom inte handla just nu bara för att det är rea eller av någon annan anledning. Du måste inte ”passa på”. Du kommer inte missa massor av bra klipp. Eller det kanske du kommer göra, men det kommer komma lika många till bra klipp. Och lika många till reor. Och lika många till nya kollektioner.

Det kommer alltid finnas saker att köpa och det kommer alltid finnas saker du vill ha. Du måste inte handla något just nu.

Det tankesättet har verkligen hjälpt mig. Jag har verkligen vilat i det. Jag har slängt så många oöppnade mejl från favoritdesigners trots rea och typ varenda webbshop som mejlat mig sedan det inlägget. Superskönt. Jag kunde verkligen bli stressad tidigare när det var rea och när något klädmärke jag gillar skickade ut mejl om 50 % rabatt osv. Jag kände att jag var tvungen att passa på. Men det är liksom alltid dyrare att faktiskt köpa något, än att inte köpa något alls, även om det är rea (news flash jag vet…) Och som sagt, mejl om reor och nya kollektioner fortsätter att trilla in. Och de där reorna när jag inte köpte något har jag liksom glömt. Jag går absolut inte runt med en känsla att jag missade något.

Nu låter det kanske som att jag var världens shopoholic men det skulle jag inte kalla mig alls. Däremot har jag ett ganska högt klädkonto. Men som ändå sjunkit lite på sista tiden. Det handlar inte så mycket om pengarna i sig. Det med såklart, men mest känns det så skönt att bara kunna radera alla mejl och inte behöva hålla någon koll. Det kommer mer! Det gör det ju verkligen. Alltså är det inte rea cirka hela tiden? Och diverse erbjudanden? Och nya kollektioner. Det blir verkligen lättare och lättare att strunta i det då. Om en vecka är det rea igen typ.

På bilden är jag i Miami med jobbet 2011 (jobbade inte statligt då nej…) Åkte till en av USA:s största outlets och dollarn var billig. Där shoppade jag mycket. När bilden togs var den fortfarande morgon… Tror jag hade fem gånger så många påsar med mig hem till Sverige.

shopping.jpg

Lämna en kommentar