Adding life to our days

När det är sommar i Sverige vill jag helst vara hemma. Det finns inget lika oslagbart som ljusa sommarnätter, kalla sjöar, solvarma klippor, gröna och gula sommarängar, hästhagar, blåbärsskogar, jordgubbsland och mat på grillen. Att resa på någon sorts solsemester är alltså inget jag skulle välja och storstäder passar bättre på våren i så fall. Dessutom lyckas vi alltid bli med djur på sommaren. I år bor det en katt, en kanin och tre hönor hos oss. Och så ska gräsmattan gärna ha vatten och någon behöver plocka körsbären, smultronen och hallonen. Och det gror potatis och morötter, lök och spenat. Ja och vi bygger faktiskt ett garage också. Ni fattar. Det är liksom läge att vara hemma.

Ändå kan jag bli lite stressad när folk börja checka in runt om på jordklotet, åker land och rike runt med barn och familj på diverse aktiviteter. Liksom gud vi borde också göra något! Stackars Alva. Hon får bara gå här hemma och dra. När hon blir äldre och går i skolan och alla barnen har gjort massor av saker då kommer hon bara ha varit hemma. Senast då måste vi börja göra saker! Som i att åka bort. Sen blir jag irriterad på mig själv. Stannar upp och ser mig omkring och fattar ju att ungen växer upp i en idyll. I hus på landet med en skog att leka i, djur att sköta om, bär att plocka och kompisar att leka med. Hon har ett sommarlov typ hämtat rakt ur någon av Astrid Lindgren mest lyckliga böcker. Ganska många av alla vi känner hyr liksom stugor, checkar in på bondgårdar, åker till sina sommarställen om de har sådana. Men vi har ju liksom allt det där hemma så det är klart att vi inte behöver åka någonstans och hitta på så himla mycket. Det är vansinnigt skönt. Att få allt somrigt men ändå få sova i sin egen säng och låta veckorna flyta fram.

Sen läste jag det här inlägget inne hos Peppe och då kändes det ännu bättre att vårt sommarlov ser ut prick som det gör. Ingen kan säga att Alva inte leker. Jag är omåttligt imponerad över hennes fantasi, alla lekar hon hittar på och att minsta lilla sten eller snörstump kan förvandlas till vad som helst. (Just nu är en isoleringsskiva till garaget en shetlandsponny). Det är så pass att det nästan känns lite hemskt att köpa en massa färdiga leksaker till henne när hon fyller år. Som att vi bara förstör. Även förskolan har kommenterat hur bra fantasi Alva har och att hon kan leka med nästan ingenting. (Skryt skryt!) Hon är också väldigt bra på att leka själv och ofta räcker det med att sitta i närheten och läsa en bok eller måla naglarna så är hon nöjd. Jag hoppas den kreativiteten och självständigheten är något hon kommer bära med sig i livet. Hon är liksom så himla nöjd! Och då är mammahjärtat ju lyckligt.

IMG_2894

IMG_2830

Lite av det vi odlar. Spenat, potatis och tomater från köksträdgården på midsommar.

IMG_2695

Alltså den här köksträdgården. En av de sista kvällarna innan semestern. Avslöjad av jobbdatorn. Men fin arbetsmiljö säg.

IMG_3410

IMG_2819

Och det här blev flädersaft i juli.

IMG_2869

Den här kvällen bjöd grannarna över sig själva på middag. Helt rätt eftersom vi hängt hos dem ”ganska mycket”. Vi grillade och åt cirka fem askar jordgubbar. Men de har tre barn också.

IMG_3189

Våra kompisar flyttade till grannön. En hästgård med rött hus och vita knutar vid vattnet. Väldigt drömmigt ställe. Där bjöd de oss på grillad lax och kladdkaka.

IMG_3100

Alva och hallonbuskarna.

IMG_2928

Katter har ju sommarlov året runt, men det här ser ändå ganska skönt ut.

IMG_3051

Jag har varit i stallet och ridit. Jens tog ingen bild av mig på hästen men väl en där jag petar näsan och Alva äter pannkakor i kvällssolen. Magisk kväll.

IMG_2998

Jag, katten, boken, infravärmen. Typisk vanlig kväll.

IMG_3261

En av mina bästa kompisar gifte sig i juli. Jag var tärna och värdpar tillsammans med Jens.

IMG_3226

Vi var fyra tärnor men jag fick bara min andra bästis på bild.

IMG_3283

Och min bättre hälft…

IMG_3329

Tvätten har torkat utomhus hela sommaren. Hjälp vad mycket sol det har varit och åh vad lakan som torkat utomhus är sköna att sova i. Vardagslyx.

IMG_3378

En tidig morgon på stranden när Jens och svärfar reste garage var jag och Alve nere på stranden och byggde slott.

IMG_3387

Fick byta om till uv-outfit på förmiddagen.

IMG_3449

En dag åkte vi till Kolmården med morfar. Det var soligt då med och vi klappade getter och åt glass och hade det fint. Alva ville även klappa björnarna. Stor besvikelse vid nekandet.

IMG_3442

Men glad över att istället se lejon från linbanan. En dag lilla barn när du blir större ska jag ta dig med till savannen i Afrika och visa dig de riktigt vilda djuren och hur de egentligen lever.

IMG_3496

En annan dag lånade vi en kanot av Friluftsfrämjandet och paddlade till Busviken och en ensam strand. Livet på en ö liksom.

IMG_3490

Dåligt föredöme utan flytväst. För varmt. För hemsk solbränna. (Har flytväst då jag paddlar kajak och är ensam). Paddlade förbi några kompisars nya hus, inte dålig utsikt nej.

IMG_3510

Någon somnade på vägen tillbaka. I vintras sov hon i släden i skidspåret. Växa upp med friluftsföräldrar. Antar att hon kommer älska eller hata uteliv när hon blir stor. Lägger med många pauser, mycket fika och låter Alva paddla själv (när hon är vaken) för maximalt positiv upplevelse. Tips.

IMG_3535

Såklart har vi varit ute i blåbärsskogen också!

IMG_3572

Jens var flitigast med plockandet och hade köpt bärplockare till oss alla tre. Jag var näst flitigast. Alva åt mest bär. Det är kul för vi har plockat varje år sen Alva föddes. Första sommaren när Alva var knappt ett år satt hon i selen på Jens rygg. Förra sommaren hjälpte hon till men tyckte det var klurigt att röra sig i terrängen och ledsnade. I år for hon omkring som en liten skottspole och lekte så att fantasin sprutade ur öronen medan jag och Jens plockade. Dagen i blåbärsskogen blev oväntat en av sommarens bästa!

IMG_3644

IMG_3776

I veckan var jag och Jens på Dalarö. Först var vi ute med varsin islandshäst i två timmar. Tycker det är underbart att Jens tycker det är så kul att rida och han har definitivt potential. Jag red en jättefin liten häst som hette Vidja. Pigg och glad och så väldigt lyhörd för hjälperna. Vi hann även med ett litet dopp.

IMG_3768

IMG_3786

På kvällen checkade vi in på Smådalarö Gård, drack champagne och åt middag. Sen badade vi själva i deras vedeldade bastu och dök från bryggan ner i havet. Det var också en sån magisk dag och kväll.

IMG_3790

IMG_3815

Sådär, nu har jag väl täckt upp för obefintligt bloggande och bilder (utom av böcker…) sedan det var snö ute!

En reaktion på ”Adding life to our days

Kommentera

