Törst av Jo Nesbo

Ingen sommar utan deckare heter det ju som sagt och nyss läste jag ut sommarens andra, och ingen dålig sådan heller, utan Törst av Jo Nesbo. Nesbo är en av de starkast lysande stjärnorna på deckarhimlen enligt min mening och känslan av semester och en sprillans ny, inbuden tjockis av honom är oslagbar.

En person hittas mördad i sitt hem. Kroppen är tömd på blod och polisen upptäcker bitmärken på halsen. Kan det handla om vampyrism – ett mycket omdiskuterat begrepp inom psykiatrin. Före detta utredaren Harry Hole övertalas att hjälpa till med fallet. Han vet bättre än många andra vad vissa människor är kapabla till, och flera av kriminalhistoriens värsta seriemördare var väl diagnostiserade som just vampyrister? Men Harry har ett eget motiv för att hjälpa polisen – att fånga mannen som kom undan. Jaktinstinkten väcks till liv och återigen tvingas Harry offra något av sig själv i jakten på den gäckande mördaren.

Jag läste de drygt 500 sidorna på några dagar och Törst var prick lika bra som Nesbos föregångare. Han är lite blodig Nesbo, men står man ut med det så är det full pott. Törst innehåller så många vändningar och tvister att jag tappade räkningen snabbt. Gång på gång lyckades han lura mig, en ändå välrutinerad deckarläsare, och jag fullkomligt älskade det. Fem av fem poäng får Törst.

Skärmavbild 2017-07-26 kl. 22.07.31

2 reaktioner på ”Törst av Jo Nesbo

  1. Tack för tips! Varit lite tveksam till hans senaste avstickar-böcker så visste inte om jag vågade läsa denna. Men nu ska jag nog försöka leta upp den.

Kommentera

