Jag lät dig gå av Clare Mackingtosh

Ingen sommar utan deckare och detta lär bara vara min första. Jag lät dig gå av Clare Mackingtosh levde upp till mina förväntningar och är en sån där bok som man längtar efter att lägga sig och läsa eftersom det är så spännande. En riktig bladvändare med andra ord. Fullkomligt älskar den känslan med böcker.

Femårige Jacob och hans mamma är på väg hemåt en mörk och blöt novemberkväll. De har bara en kort bit kvar att gå när han plötsligt släpper taget om hennes hand och springer ut i gatan. Samtidigt kommer en bil körande i rasande fart och Jacob hinner inte undan. Föraren smiter och kvar på gatan ligger den döde pojken. Över honom hukar sig hans svårt chockade mamma. Hela hennes liv har krossats i ett ögonblick. Fallet hamnar på polisinspektör Ray Stevens bord. Han har inga ledtrådar men är fast besluten att hitta den skyldige, och är beredd att riskera allt för att skipa rättvisa åt en kvinna som drabbats av varje förälders värsta mardröm. För Jenna är det omöjligt att fortsätta leva i hemstaden Bristol hennes liv är ödelagt. Det enda hon vill är att lämna allt bakom sig och börja på nytt. Jenna flyttar till en liten by i Wales. Hon försöker desperat glömma sitt förflutna men jagas av fasansfulla minnen. Byns invånare undrar förstås vem hon är och varför hon sökt sig just dit. Det förflutna kommer obönhörligt ifatt henne och dess konsekvenser är förödande.

Någon jämförde Jag lät dig gå med Gillian Flynns mästerverk Gone Girl och den här deckaren är inte i närheten varken så bra eller vass eller innehåller så många dimensioner som Gone Girl. Nej. Men visst innehåller den en rätt rejäl twist. Jag har läst många deckare och mina krav är rätt höga så att den här trots allt landar på en fyra om än stundtals en svag sådan, är ett gott betyg. Det enda som irriterade mig oerhört är bokens oerhört patriarkala syn på män och kvinnor. Det känns ofta som en roman från 50-talet snarare än 2000-talet.

bok

Kommentera

