Och runt mig faller världen av Marit Sahlström

Och runt mig faller världen läste jag från pärm till pärm en juninatt tills dagen grydde igen. Det var tung läsning och en verbal höger rakt in i hjärtat. Jag var tvungen att läsa klart samma kväll (natt) som jag började, både för att få veta hur det skulle gå och för att jag tidigt kände att det här är ingen bok jag orkar läsa länge.

I en liten by bor Ett med sina föräldrar och tre småsystrar. De springer vilt på grusvägarna. De matar kaninen. De åker ut till ön på sommaren. Allt är som det ska vara. Ingen av dem anar det mossgröna mörkret som närmar sig, som bäddar in deras hus och plötsligt förvandlar dem till en familj som präglas av sjukdom och död. En familj som slåss för att överleva.Ett står mitt i och ser sina systrar blekna bort, ser föräldrarna jaga efter räddning, brottas med skulden som tär på dem alla. Hon kämpar för att hålla sig kvar i livet, trots att det inte blev som hon tänkt. Vad händer när de man älskar inte längre vill leva? Vad händer när de man älskar vill leva men inte får? Kan man stå kvar när världen faller? Jag tycker att boken har en närmast kuslig ton när Ett beskriver hur Odjuret stryker omkring i och utanför huset och för med sig sjukdom och död.

Sahlströms debut ger en väldigt god inblick i hur det är att leva med en ätstörning. Inte för att jag har haft en själv men jag tror ändå att den här beskrivningen gav ett ganska gott facit som nog många, inklusive jag själv, inte riktigt förstår utan att ha varit där. Trots den insikten önskade jag att jag aldrig läst boken när jag till sist la den ifrån mig. Den  är ett enda kompakt mörker från början till slut som innehåller betydligt mer än ätstörningar, och det stegras ända till slutet. Jag är faktiskt osäker på vad det egentligen var Sahlström ville berätta. Det fanns inte en ljusglimt. Inte en försonande dag. Inget hopp. Jag vill ändå tro att livet över tid oftast innehåller båda delar, sorg och smärta men samtidigt ljus och glädje.

Har svårt att ge boken ett betyg men det är nog inget jag rekommenderar om man inte fullständigt trivs i att djupdyka i andras sorg, skuld och smärta.

bok

 

Kommentera

