Gravidlistan

Sist på bollen i vanlig ordning. Jag hittade listan hos Peppe och Egon som hittat den hos Jenny.

Jag har varit gravid en gång och fött barn en gång.

När blev du förälder? 3 augusti 2014, 13 dagar över tiden, på BB Sophia i Stockholm. Jag och Jens hade gift oss 11 månader tidigare. 6 veckor efter A föddes flyttade vi till vårt hus. Ganska by the book blev det, vilket jag aldrig trott om mitt liv.

DSC_4194

Hur många barn har du?  Ett.

Var graviditeterna planerade? ”Planerade” är väl att ta i. Vi ville få barn tillsammans och man vet ju inte hur lång tid det tar. Jag hade egentligen ingen brådska eller stark längtan men tänkte att det var väl lika bra att rulla igång det hele. Blev gravid på försök ett.

När fick du reda på att du var gravid?  Jag hade lite diffusa symptom som jag ibland fick innan mens. Det var bara det att jag inte fick mens denna gång. Testade en morgon mest för att få det ur huvudet. Blev ett supertydliga streck efter typ två sekunder. Fick panik och sprang fram och tillbaka i lägenheten och upprepade åh herregud åh herregud. Jens var på jobbet och skulle komma hem typ på natten. Det blev en lååång dag. På Apoteket sprang jag in två minuter innan stängning och köpte ett till test. Samma resultat igen. Sms:ade Jens och skrev ta taxi hem, fort! Han kom störtandes och jag hasplade storgråtande ur mig att han skulle bli pappa. Han blev jätteglad och förvånad över min reaktion. Vill du inte ha barn? Jag vet inteeeeeeeeee.

När berättade du om graviditeterna?  För familjen i vecka 12 och för kompisar vartefter efter det.

Tätt ihop eller långt isär?  Förstår absolut inte de som vill ha och skaffar tätt ihop. Verkar inte kul för någon. Så – långt isär. Tre-fem år.

Har du oroat dig mycket under graviditeterna? Nej, inte alls. Skulle jag bli gravid igen skulle det helt säkert vara annorlunda. Nu vet jag vad man får. Herregud. Mista det liksom. Nej.

Hur var graviditeterna?  Mådde illa till och med vecka 10. Var först sugen enbart på väldigt specifika maträtter och släpade runt Jens på diverse restauranger konstiga tider på dygnet. Vi åt Wallenbergare på Prinsen kl 16 och två stora pommes och milk shakes på Mc Donalds kl 22. Sen kunde jag inte äta något alls. Jag återvände till toppform samma dag vi åkte till Kenya på bröllopsresa. Succé! När jag kom hem började min foglossning. Den pågick till v.30 ungefär. Pysiskt mådde jag rätt kasst hela tiden. Kände mig otroligt ful och tjock (fast att jag inte var alls tjock). Saknade mitt gamla jag. Tyckte att allt gått för fort. Hann aldrig börja längta och vänta. Angenäma problem förstår jag men så var det. Som bäst fysiskt och psykiskt mådde jag på slutet. Det var fantastiskt allting då.

Gillade du att vara gravid?  Nej.

Visste du vilket biologiskt kön det skulle bli?  Rätt säkra på tjej.

20140721-134332-49412218.jpg

Förlossningar. Hur har de varit?  6,5 h från start till mål. 20 minuter mellan 5 cm öppen tills A var ute. Det gick med en jävla fart. Jag hade värkstormar och inte en enda paus på 6,5 h. Jag sydde ett stygn och sen var vi familj. Det gick fort och barnmorskan sa att det här var ju en exemplarisk förlossning. Min kropp är ett elände på många fronter och den gör mig ofta besviken. Men föda barn är den en hejare på och det tänker jag vara sjukt stolt över. Utan smärtlindring dessutom.

Hur var första bebistiden?  A var och är fortfarande ett ”lätt barn”. Hon sov bra redan från start och vid sex veckor minns jag att hon sov mellan 21.30-07. (Redan i magen följde hon mina tider). Hon har varit frisk, glad och nöjd och som bebis skrek hon liksom aldrig. Hade en himlans flax där. Vi hade det urmysigt ute på Färingsö och jag gick långa promenader med bärselen och fikade med föräldragruppen. Vi tog det väldigt lugn och var hemma mycket. Jag var sällan uttråkad. Skulle vi får fler barn någon gång skulle jag förmodligen hamna i total chock med ett annat barn.

Hade du bestämt namnen sedan innan?  Ja. Det var helt klart. När hon kommit ut blev vi ändå osäkra, är detta hon? Ser hon ut som en A? Men vi kallade henne det och det blev snabbt rätt.

Ett råd till blivande föräldrar?

  • Du är den som bäst känner ditt barn och vet vad det behöver. Läs, lyssna och diskutera men gör på ditt sätt. Du vet vad ditt barn behöver. Folk vill gärna att du ska göra på deras sätt.
  • Ha inte för mycket föreställningar om vilken sorts förälder du ska bli. Det är nämligen snarare barnet än du som bestämmer mycket av detta. Dessutom blir väldigt mycket inte som du trott ändå.
  • Hjälps åt. Involvera pappan tidigt (om ni är en mamma och en pappa). Det kommer vara guld värt senare.
  • Fyll frysen med hemlagad mat för de första bebisveckorna. Det är underbart att bara kunna ta fram och värma.
  • Det blir bara bättre å bättre å bättre!

IMG_5302

Kommentera

