Två böcker och ett hektiskt liv

äpple

Jag lever! En kan ju börja undra utifrån uppdateringsfrekvensen… Saknar bloggen och har massor jag skulle vilja skriva och berätta om. Men att sammanfatta en dryg månad i ett enda inlägg tror jag inte blir bra.

Börjar med att berätta att jag har läst två böcker sedan sist. Kyrkbröllop av Moa Martinsson (bok nummer två i hennes trilogi om Mia/henne själv). Den var så bra att jag klickade hem den tredje boken, Kungens rosor, två minuter senare.

Innan dess läste jag… Ja vad sjutton läste jag. Tänker som en gris men kan inte få fram titeln. Eller alltså jag minns över huvud taget inte vad den handlade om. Får återkomma till den boken. Ett ganska dåligt tecken att jag inte minns tycker jag. Det är nämligen mycket jag inte minns eller kommer ihåg och det brukar ju vara tecken på att hjärnan har lite för mycket att hålla reda på. (Samma anledning till att jag aldrig bloggar längre typ). Att en person i en medelklassfamilj i ett av världens rikaste länder med världens bästa föräldraförsäkring inte klarar sig bättre är konstigt egentligen. Det hänger förmodligen ihop med att jag är kvinna.

Igår kväll låg jag och Jens och pratade om vad vi gjorde innan vi fick barn. Innan jag hade barn hörde jag då och då personer med barn säga ”Jag minns inte vad jag gjorde innan vi hade barn.” Och jag tyckte det lät väldigt konstigt och som att de hade svag minneskompetens. Jag har barn nu, och jag minns inte vad jag gjorde innan Alva. Jag och Jens försökte formulera våra dagar. Hur de såg ut då. Men det var riktigt svårt.

Jag minns att vi brukade ha tvättid på lördag kl 10 och då sorterade vi allt kvällen innan och ställde klockan på 9.45 och det var skitjobbigt. (Hahaha). Sen torkade tvätten, vi vek den, och hängde in i garderober. Nu pågår tvättande över flera dagar, ja typ jämt.

Ja. Vi fick barn, köpte hus och mer än dubblade vår resväg till jobbet SAMTIDIGT. Det är klart att det märks på livet. Förutom barn fick vi en trädgård och odlingslådor och hönor. Och det tar ju också sin tid. Jag gör mycket nu jag inte gjorde så ofta då. Promenerar ner till hästhagarna eller dricker blåbärssoppa i skogen. Sätter potatis eller tar sticklingar från pelargoner. Mycket är barn men allt är inte barn, även om Alva är livets själva epicentrum. Sent på kvällarna den här tiden på året står vi ute med vattenslang och tekopp och tv:serierna får i alla fall vänta på sig. Och bloggen.

Men nu ska jag vara långledig. Först ut på programmet är tidig avgång från jobbet och barnfri dejt med Jens.

(Jag fick gå in och kolla mina ordrar från Adlibris och kom då på vilken boken innan Kyrkbröllop var. Den Gröna vägen av Ann Enright. Jag tyckte den var oerhört långsam och tråkig. Den gav mig uppenbarligen inte mycket).

Kommentera

