Hej från Åre!

Jag är så himla glad över att vi spontanbokade den här resan. (Vi bokade två veckor innan vi åkte). Det har blivit precis så härligt som jag ville. 1) Jag älskar vårvinter, det är min favoritårstid. 2) Jag älskar att åka skidor. 3) Jag älskar Åre. Jag tycker inte det finns någon motsvarighet i svenska fjällen. I Åre finns den överlägset bästa utförsåkningen i kombination av en jättemysig by med restauranger och shopping. Stockholms norra förort som man säger. Och i år har jag upptäckt att längdåkningen inte är tokig här heller!

Vi åkte hemifrån strax efter 05 i torsdags morse och kom fram till Åre på eftermiddagen. Checkade in på Åre Lake Lodge med fantastisk utsikt över Åresjön och promenerade in till byn. Vi hade tänkt laga mat hemma men hamnade på Wersens och åt jag tror världens godaste pizza. På Wersens kan man inte boka bord och det passar alla, både barnfamiljen och de som vill hänga i baren. Jag gillar den blandningen mycket. I torsdags var det så bra musik att Alva var tvungen att dansa.


I går åkte vi längd i Björnen på förmiddagen, åt viltköttbullar och våfflor och på eftermiddagen åkte vi utför med Alva. Hon tyckte det var skitkul och var jättemodig (alternativt helt utan konsekvenstänk). På kvällen åkte vi upp till Bergsstugan vid Fröå gruva. Rekommenderas! Detta var ännu godare än pizzorna. Vi åt renfondue med potatisgratäng, olika tillbehör och sås (vad sägs om getostkräm och blåbärssås) och sen vaniljglass med hjortron och rullrån. Idag åkte vi längd i Ullådålen och senare lite utför vid Rödkullen. Och här måste jag poängtera det allt egentligen handlar om: 

Ja. Jag kan alltså åka längd utan problem för bäckenet. Och nu har jag testat utför också och det gick! Det gick bra! Jag är helt häpen över detta. Och lycklig! Det här är så stort! Det har inte ens varit tal om att prova åka utför på två ÅR och nu ba, ja men det är väl läge att testa?! Och kroppen ba ja men okej, åk du. Woop woop!!! Det var en konstig känsla i liften på vägen upp. Står jag verkligen här igen? Och lär samtidigt mitt barn att åka skidor?


Ikväll skulle vi ha ätit på Fjällpuben men vi är helt slut av all fjälluft och vintersportande så vi beställde take out och håller oss hemma i soffan. Imorn åker vi hem men först mera skidor och brunch på Åre bageri.

Jag är rätt sugen på en egen lägenhet i Åre kan man säga.

Kommentera

