Att vara ledig

Jag har varit ledig idag. Verkligen ledig. För det var så extremt välbehövligt. Förra helgen var det fest i tre dagar och jag sov väldigt lite. Helgerna innan dess kan jag inte på rak arm komma ihåg vad vi har gjort men jag gör så himla mycket jämt. Omgärdad av att göra-listor balanserar jag. Känns som att jag ställt klockan för många helgdagar och i veckorna går det i ett. Jag har verkligen kämpat för att hålla den här helgen tom. Men att dubbelklicka på hemknappen och stänga att göra-listan kan jag inte. Det får bli nästa steg. Det jag försöker komma fram till är att jag konstant är i något fint gränsland mellan att vara en en kul person, som är effektiv och får mycket att hända och en sönderstressad person som är slav under sina egna krav.

Men idag har jag alltså varit ledig. Vi förvandlade vår frukost till brunch och jag läste tidningen ganska länge. Sen klädde vi på oss och tog oss till öns enda (?) lekpark där vi faktiskt aldrig har varit. Alva tyckte det var kul med olika rutschkanor och klätterställningar och jag förvånades över hur modig hon har blivit. Och njöt av att trots lekpark vittnade lugnet om att vi bor på landet. Det var totalt två andra barn där i en stor lekpark på en solig lördagsförmiddag. Skönt.

Sen åkte vi hem och grillade korv på trappen. Satt i tröja och njöt av solen och livet. Och sen läste jag och sen sov jag. Två timmar låg jag i sängen och jag kände riktigt hur kroppen sög i sig av det. Så gick eftermiddagen och jag läste för och lekte med Alva. Jens lagade middag, jag pysslade med min receptpärm (det är min pärm men Jens lagar all mat). Vi skippade Alvas lunchvila idag så hon somnade på två röda före halv åtta. Nu äter jag chokladbollar. Jens scrollar Netflix. Några tips?

Nedan ser ni Alva som precis krupit igenom en jädrigt lerig tunnel. Men lera betyder vår!


Och sen grillade vi alltså korv.

Kommentera

