Sisters before misters

Förra helgen fyllde jag år. Jag blev firad som en drottning i dagarna tre (och igår onsdag en fjärde gång!) och jag påmindes om vilka fantastiska kvinnor som är mina vänner. Vi var åtta stycken i helgen och onsdags träffade jag Katten så med henne blev vi nio. De är alla så kloka, roliga, smarta och fulla av insikter och jag tänker, att om alla de här superkvinnorna som har så mycket att säga och bidra med är mina vänner, då borde det betyda att jag inte är så tokig själv heller? Liksom. Är väldigt stolt över att de är mina vänner och glad för att de ville fira mig.

I fredags hade jag förberett en tipsrunda när de kom. Efter lite bubbel i glasen skickade jag iväg dem i huset. I varje rum fanns nya frågor, till exempel om Färingsö, om födelsedagsbarnet själv och lite andra saker jag tycker en ska känna till. Det var allt ifrån rösträttsfrågor till regler om att köra bil med släp på vintern. På övervåningen bjöd jag även på en klurig vinprovning (ingen tjejfest utan vin!) och när de kom ner i köket igen fick de prova ost. En allt igenom lyckad afton som följdes av mat och mera vin. Två av mina vänner sov dessutom över och stannade på frukost nästa dag. Och i onsdags bjöd alltså Katten mig på middag och vi hann prata om prick allt som händer i våra liv och jag bara älskar, älskar den där känslan när en är på väg hem igen och känner sig så fullproppad av bra energi. Vänner alltså.

Och för att förklara rubriken. Det är svårt att jämföra sin äkta man med sina tjejkompisar, för att inte säga omöjligt – och meningslöst, för de fyller helt olika funktioner i ens liv. Men även om en har man, barn, hus (och Volvo och katt) är det jädrigt fint och viktigt att behålla sina kompisar.

På lördagen rullade hela familjen in och min bror och hans flickvän lagade middag och efterätt och alltihopa var urgott. Så mycket tårta på en helg alltså.

På söndagen som var själva födelsedagen firade jag i all enkelhet. Drack Richard Julins (alkoholfria och ändå svingoda) bubbel på kvällskvisten, åt rökta räkor, aioli, ost, bröd osv iförd underställ i köket. Jens satt mitt emot och Alva framför paddan större delen av tiden.

Tog tyvärr inte en enda bild i helgen (hade så fullt upp med att vara värdinna). Bjuder istället på en av mig i min nya kappa från Rodebjer (Rodebegär…). Min födelsedagspresent till mig själv.

kappan

Kommentera

