En klass för sig av Curtis Sittenfeld

prepp

Igår kväll läste jag ut En klass för sig av Curtis Sittenfeld. Jag älskade hennes roman Presidentens hustru och En klass för sig fick ”ett jublande mottagande” när den gavs ut 2005 och ses idag som en ”modern klassiker”. Därför hade jag rejält höga förväntningar när jag började läsa. Innan dess hade jag läst flera böcker på raken om krig, flyktingtrauman, mord och våld och jag valde något väldigt lättsamt men som ändå skulle vara bra, om ni fattar.

Lee Fiora är en intelligent och observant fjortonåring när hennes pappa släpper av henne utanför sovsalen till den prestigefyllda internatskolan i Massachusetts. Hon har lämnat sin livliga och lyckliga familj efter att ha sökt ett stipendium till Ault som hon, åtminstone delvis, valt på grund av den glassiga broschyr hon beundrat. Men Lee upptäcker snart att skolan är en sluten värld av blaserade, attraktiva ungdomar som tillbringar sina lov på exklusiva semesterorter och som bara kommunicerar med sina likar. Pengar är något alla andra har, men ingen talar om. I deras sällskap blir Lee någon hon inte vill vara, någon hon inte ens känner igen. Hennes försök att närma sig andra slutar oftast i att hon sluter sig än mer. Hur ska man veta vem man är, när ingenting omkring påminner en? Curtis Sittenfelds debutbok är en hjärtslitande och rolig uppväxthistoria, likaväl som ett skickligt utforskande av klass och kön. Läsaren får följa Lee under hennes fyra år som stipendieelev på Ault, där dagarna består av lektioner, morgonböner, banketter, internatliv och vanliga tonårsproblem som vänskap, utanförskap, gemenskap, kärlek och självkänsla.

Boken är skriven i jag-form med Lee som berättar och det blir närmast dagbokslikt med alla omständliga formuleringar och utdragna analyser. En klass för sig är drygt 400 sidor lång och det är för långt. Detta är därmed den tredje romanen i år jag läser som hade mått bra av en tuffare redaktör som kunde stryka, mycket. Eva Johansson skriver i Svd: ”Romanen hade mått bra av en hårdhänt redaktör, som hade kunnat vaska fram den klarsynta och vassa berättelse om utanförskap, självförakt och klass som döljer sig någonstans inuti i denna på tok för långa och utdragna historia. Som det nu är hinner man lessna rejält på huvudpersonens besatta analyserande av varenda gest och ordval – både egna och andras – och man vill bara ta henne i kragen och ruska om henne, hårt. Det är synd, för det där klaustrofobiska sönderplockandet av varje liten detalj är egentligen så på pricken, så plågsamt sant om hur det är att vara ung och osäker och känna sig så ensam att till och med negativ uppmärksamhet kan upplevas som en gåva. Som när Lee kritiseras av en av sina klasskamrater: ”Du har ingen egen identitet, så du definierar dig själv genom den du är tillsammans med, och du är rädd att du umgås med fel personer.” Lees ­reaktion säger allt: ”När jag lyssnade på Conchitas analys kände jag ett styng av sanning, och den där välbekanta gamla lättnaden, en lättnad som gränsade till tacksamhet, att någon såg mig för den jag var. Ofullkomlig som jag var, såg någon mitt riktiga jag.”

Det är den sortens knivskarpa iakttagelser som lyfter En klass för sig och gör den till något utöver den high school-film i romanform den också kan beskrivas som. Och det är  mötena mellan Lee och de andra romanfigurerna som fångar känslan av lika delar ångest och identifikation och av att vara motvalls och fullständigt formbar på samma gång. Gymnasietiden.

Jag tyckte bäst om bokens andra halva, eller kanske snarare sista tredjedel. Och det var väl även där känslan av samtidig och ångest och igenkänning var som allra starkast. Jag ville resa tillbaka i tiden och tala mitt yngre jag till rätta. Samtidigt som jag är glad för att jag har vuxit upp och blivit klok och full av insikter i jämförelse. Och feminist.

En klass för sig landar trots sitt omständliga dagboksformat på fyra poäng av fem möjliga.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s