Fjälliv

Vi är i fjällen! Fest hela kvä…Nja. Mer whine and dine.

Vi är två familjer med varsitt barn som är i dalafjällen och åker längd några dagar. Vi har det skitmysigt och både igår och idag gästar solen oss. På förmiddagarna blir det pulka och utelek och efter lunch packar vi ner barnen i släde och ger oss ut på tur. Då sover dom gott. Sen varm choklad, brasa, laga mat och spela spel.

Jag trodde faktiskt det skulle vara mycket jobbigare, bökigt och fixigt att vara i fjällen med knattar men det funkar toppen. När jag var en sådär 20 plus och var i Åre en vecka med åtta kompisar och så vidare såg jag med bävan på alla småbarnsfamiljer. Det verkade vara så jobbigt och kosta så mycket pengar vs antal timmar på skidor (jag stod i liften när den öppnade och åkte ofta till stängning). Ett helt liv anpassat efter en person på två år. Vad jag inte insåg då var att det är fantastiskt. Du älskar dina barn till döden och det är underbart att ta med dem ut och visa allt som livet bjuder på. Till exempel lära dem att åka skidor (imorn ska Alva testa utförsåkning för första gången i sitt liv med mamma som skidlärare). Och du vill göra saker med dem, anpassa dig efter dem. Göra allt på deras villkor. När barnen är glada är du glad. Jag har aldrig tänkt det på det som en uppoffring. Tvärt om.

Och det blev inte alls så jobbigt som jag trodde att vara till fjälls med barn i tre lager ull. Sen har vi ju en skitenkel unge. Det blir vi påminda om cirka exakt varje gång vi träffar andra barn. Och vi vuxna är ju inte precis out numbered i vår fjällstuga. Så det är ju ett hett tips – passa på medan man har ett barn!

Barnen är ungefär 75 % av tiden oense om ALLT och 25 % av tiden bff:s. Fotar och minns bara de senare 25 %. Tur de inte har syskon!

One thought on “Fjälliv

Kommentera

