Den som stannar, den som går av Elena Ferrante

Jag läste klart tredje delen i Elena Ferrantes Neapelserie här om natten när jag av någon anledning inte kunde somna. Vid halv två läste jag sista sidan. 

Men det var ju inte bara för att jag inte kunde sova som jag läste och läste, utan för att Ferrante är väldigt bra på slut. Det blir liksom alltid jäkligt spännande och alla tre delar har slutat med en cliffhanger, så även denna. (Och jag hade ganska tidigt på känn vart åt det barkade ganska tidigt vilket jag är lite nöjd med). 

Däremot tycker jag inte att den här boken var lika bra som de två första delarna. Språket var inte detsamma och det blev lite för många detaljer om omvärldens politiska skeenden. Men den hade även många flera väldigt bra passager. Särskilt Elenas reflektioner om män och kvinnor och när hon börjar läsa feministisk litteratur. Elenas äktenskap tycker jag också hon beskriver på ett sätt som jag tror att många kvinnor före och efter henne kan känna igen sig i. Vänskapsrelationen med Lila har inte en lika stark roll i den tredje delen och jag kunde sakna tider då var mer tillsammans.

Det är jättesvårt att sätta ett betyg men ger den fyra av fem. Det är ändå Ferrante liksom.

Från Adlibris webb:

Elena stöter under ett författarframträdande på Nino Sarratore som hon i hemlighet varit förälskad i under hela sitt liv. Lila har efter sitt misslyckade äktenskap börjat ett nytt liv med Enzo Scanno och bor med honom och sin son Gennaro i en förstad till Neapel. På kvällstid lär sig Lila allt hon kan om datorer och programmering för att på så sätt skapa sig en ny och bättre tillvaro.

Lila och Elena försöker var och en på sitt sätt navigera genom det italienska 70-talet med all dess politiska oro, sexuella frigjordhet och sociala förändringar. Båda känner sig vilsna i den moderna världen och söker sig till varandra. Elena befinner sig i ett vägskäl i sitt äktenskap och Lila blir på nytt hennes förtrogna.

Här skriver Sandra Stiskalo en bra recension av boken. 

Kommentera

