Jag var precis som du av Negra Efendic

Årets andra bok läste jag på bara ett par, tre dagar. Jag var precis som du är en personlig berättelse av journalisten Negra Efendic om hennes väg från tryggheten i Bosnien och senare kriget till ett annat liv som flyktingbarn i Sverige. 

Saxat från Adlibris: En dag när Negra är elva år står en pojke på skolgården och stirrar henne in i ögonen. ”Din pappa ska bli den förste som får en kula i pannan”, säger han.

Den våren blåser det upp till storm i den jugoslaviska republik där Negra levt hela sitt liv. Skolgården täcks av nationalistiskt klotter. Föräldrar viskar om krig när de tror att barnen sover. Och snart, innan det ens blivit sommar, sätts även Negra på en buss och ser hela sitt liv försvinna i bakrutan. 

I min yrkesroll har jag ofta haft kontakt med Negra och när hennes bok belönades med Stora Journalistpriset som årets berättare 2016 ville jag förstås verkligen läsa den. Det tycker jag att ni också ska göra! Den är en given prisvinnare och en fantastisk berättelse med ett fantastiskt språk, en historia berättat med ett barns ögon men med en vuxens erfarenhet. Den får 5 av 5 i betyg av mig.

Jag och Negra är snudd på lika gamla och jag minns i mellanstadiet att kriget härjade i det dåvarande Jugoslavien. Och att inga kartor eller geografiböcker någonsin stämde fast att vi fick nya. Och jag trodde att det var så världen såg ut. Tror knappt jag fattade att det var krig. INär jag läste boken inser jag hur pinsamt lite jag visste om krigen i samband med forna Jugoslaviens upplösning. Jag var bara ett barn när det pågick men borde vi inte ha fått veta mer ändå? Och även senare. Jag skäms i efterhand över att jag bara haft en översiktsbild. Nu handlar det ju om flera krig och boken tar upp ett av dem. Men jag vet i alla fall mer nu.

Vi är i Thailand nu och jag har faktiskt inte haft ro att läsa här än. Suger på karamellen att få börja med tredje Ferranten!

Kommentera

