Det här med konsumtion

Det ligger i tiden att se över sin konsumtion och de val man gör. Det är bra eftersom vi konsumerar och lånar resurser från jorden som vi inte har. Jag hoppas att det inte bara är en trend att handla ekologiskt och konsumera miljösmart. För i slutändan handlar det ju inte bara om att handla smart utan om att inte handla alls. Och där är vi sanneligen inte.

Jag tycker själv att vi handlar för mycket men måste pinsamt nog erkänna att jag har svårt för att välja bort när vi har råd. Böcker kan en aldrig läsa eller äga för många. Lådor utomhus för att kunna odla i är ju självklart. Det vill vi bygga. Och blommor vill en ju ha. Inne och ute. Och Alva växer ju ur sina kläder. Och den här vackra kroken från Svenskt Tenn som ser ut som en rosett är ju bara en liten sak. Och mina höfter blev så breda av att bära Alva, jag måste ju ha kläder. Att åka längdskidor är ju ett intresse. En möjlighet att få röra på sig och vara utomhus. Men i helgen köpte vi både en vallabänk, valla, borstar, tejp etc och jag tänkte att längdskidor nog är en medelklassport med tanke på vad det kostar. Och jag vill väldigt gärna åka till Thailand. Jag måste det för att orka. Nästa sommar skulle vi vilja ha en egen kajak.

Jag försvarar en hel del konsumtion med att vi handlar smart. Ekologiskt och giftfritt. Hållbara material. Lite kött. Men det handlar ju om att inte handla alls. Och för första gången har jag rejält dåligt samvete över vårt flyg till Thailand. Vi pratar mycket om hur vi ska visa Alva världen i framtiden.

När mellandagsrean pågick ville jag göra fynd. Jag var helt stressad av alla reor och att jag borde ”passa på” trots att jag egentligen inte ville ha något speciellt. Jag köpte inget heller men flera dagar efteråt kändes det som att jag missat ett viktigt tillfälle.

Hela vår ekonomi bygger ju på att vi ska konsumera vilket känns sjukt från början. Att vi snarare är medborgare än konsumenter. Men i sådana fall är det åtminstone bättre att konsumera tjänster än varor. Till exempel hyra sina längdskidor. Låna böcker på biblioteket (i och för sig gratis). Låta någon annan klippa ditt hår.

Det här inlägget har jag faktiskt skrivit hos frisören. Jag lägger slingor i håret på Green Heads på Rörstrandsgatan. De använder uteslutande gröna produkter och är en jättefin salong.

Skriv en bildtext
Kommentera

