Böckerna 2016

2016 läste jag 20 böcker. Eller 21 beroende på hur man räknar. Jag är inte klar med den sista. Det var oavsett faktiskt fler än jag trodde. Läsandet gick lite i perioder. Ibland läste jag inte alls. Mest och bäst läste jag under årets sista månader.

Antal böcker: 20

Antal ljudböcker: 1. Gillar verkligen inte ljudböcker men på flyget till Thailand då jag var tvingad att stå hela resan lyssnade jag på Mia Skäringers Dyngkåt och hur helig som helst från början till slut. Den funkade hur bra som helst att lyssna på. Förmodligen för att det var Mia själv som läste den.

Antal böcker av svenska författare: Tre.
Antal kvinnliga författare: 11. Jag trodde det var fler. Å andra sidan har jag läst samma (kvinnliga) författare två gånger, Elena Ferrante. Har i och för sig läst danska Adler Olsen två gånger också.

Antal deckare: 6 om man räknar den ej utlästa. Få för att vara jag.

Bästa boken. Elena Ferrantes Neapel-serie! Flickorna var också helt otroligt bra. Och på tredje plats kommer Fyren mellan haven.

Sämsta boken: Liv efter liv av Kate Atkinsson. De vackraste av Karin Slaughter var möjligen bra i sin genre (blodig deckare) men det är ingen bok jag går och tänker på precis.

Den bok jag tipsar andra om: Domaren av Ian McGregor tipsar jag typ alla om att läsa. Den var bra men inte min bästa. Väcker mycket tankar och väldigt intressant. Är nog därför jag tipsat mycket om den. Neapel-serien behöver man som inte tipsa om, alla känner till den, men visst säger jag att den är bra till alla jag känner.

En bok som gjorde mig besviken: Konsten att höra hjärtslag. Alla har läst den och pratar om den. Jag tyckte bara det var mediokert dravel.

Roligaste boken: Allt av Adler Olsen är ju roligt. Eller ja, dialogen är rolig och bra. Skrattar alltid inombords. Men Den gränslöse var bättre en Washingtondekretet som jag läser nu. Den är för lång för sitt eget bästa. Vars var redaktören? Vabbade?

Läste jag någon nobelpristagare? Ja. Svetlanda Alexijevitj. Fruktansvärd läsning. Otroligt jobbigt. Kom knappt igenom.

Här har jag skrivit om samtliga böcker jag läste förra året. Vilka böcker läste ni 2016? Är det någon jag borde läsa under 2017?

flickorna2

Första sidan i Flickorna av Emma Cline.

Kommentera

