Blöjfritt

Alltså hörrni, jag måste tala om att mitt barn är blöjfri! Woop woop! Av en slump ramlade jag över ”boken” (157 sidor lång pdf) som man köper på blöjfri.se. Någon undrade om någon mer skulle börja potträna i en av alla Facebookgrupper jag är med i. Tja det kanske man skulle börja göra tänkte jag medan jag ögnade igenom ”metoden”. Tänkte att vi har ju inte använt pottan ett smack här hemma så det lär väl ta sin tid ändå. Men räknade snabbt ut att vi kunde fixa lite långhelg och vara lediga fem dagar på raken i samband med nyår och metoden boken beskriver bygger på tre dagar hemma, typ, så då kanske vi ska köra? Jag är lite sån, både spontan och impulsiv samtidigt som jag går in för saker till hundra procent. Jobb, resa, potträning, vad som. (Kan bli jobbigt för omgivningen men Jens är van). Sen skulle det bara vara två och en halv dag på förskolan innan fem och en halv dag ledigt och SEN… Thailand! Perfekt. Klick klick köpa boken och börja typ. Jens fick läsa i kapp på nätterna och jag stod för projektledningen (as usual) och han för modet och genomförandet (as usual).

Är inte helt bekväm med att grundligare än så beskriva mitt barns toalettvanor i en blogg, men hon har sedan starten varit utan blöja dygnet runt och vi har haft 100 % torra nätter och dagvilor. Vi har även varit och handlat och hos frisören inne i stan utan blöja. I dag var hon på förskolan som vanligt och det skedde noll ”olyckor” (träningstillfällen som boken säger är ett bättre ord). Så nu tänkte vi dra till Thailand nästa vecka utan blöjor och med en toasits för barn under armen istället. Häpp häpp! Herre gud vad fort det här gick. (Fattar att det kan komma bakslag såklart ja).

Hälsar stoltaste och gladaste mamman just nu. Alva är 2 år och 5 månader och det märks verkligen att hon också är SÅ glad och SÅ stolt. Som en solstråle far hon fram om dagarna just nu.

Och om det inte var tydligt så superrekommenderar jag alltså denna bok.

cheri

3 thoughts on “Blöjfritt

  1. Härligt! Vi hade precis samma snabba procedur med största, fast i lite högre ålder. Hen sa själv att hen ville sluta, och vips var det klart. Dygnet runt. En enstaka ”olycka” på föris några veckor senare.

  2. Grattis! Vad skönt för er! Vi försökte i somras när dottern var 21 månader – fullständig flopp! Hon grejade inte att slappna av på pottan och bumbon, ville inte släppa en droppe. Istället gick hon och höll sig tills hon inte klarade det längre och då kissade hon på sig (på mig). Hon har fått sitta på bumbon då och då från ca 12 månader, och både kissat och bajsat där tidigare, så vi fattar inte alls vad som hände. Nu vill hon inte alls. Vi jobbar på att avdramatisera men det märks inget resultat.

    1. Nämen vad synd! Men det är ju ingen brådska. Plötsligt en dag säger de bara poff 🙂 Men kan rekommendera boken vi använda. Jättemånga bra tips, bl a för pottvägrare. Snälla tips!

Kommentera

