Tränar lite

Närmare bestämt det här passet som är ett av mina favoriter. Har du idétorka på gymmet kommer här ett förslag på pass. Det är ett varierat pass som passar bra om man till exempel kånkar mycket på tvååringar och vill bli stabil och stark.

Det innehåller förutom uppvärmning fyra stycken block. Kör ett block i taget, tre varv (per sida om ensidigt utförande). Arbeta 30 sek och vila 15 sek.

Värm upp 5-10 min. Jag kör crosstrainer men cykel eller löpband funkar också fint.

Block 1

  • Utfall med den bakre foten i TRX eller på en stepbräda. Jag kör med 8 kg hantlar i vardera hand.
  • Höftlyft med knästräckning och armbågarna i golvet. Dvs lyft upp rumpan som i ett vanligt höftlyft och lyft sen ena foten lite och sträck ut benet utan att tappa höften.

Block 2

  • Enarmsrodd i TRX

Bicepsdrag i TRX
Övningarna blir tyngre ju mer du flyttar fram fötterna under banden.

Block 3

Armhävningar, på knä, tå eller excentriska, vilket du föredrar.
Cirkelsving med kettlebell
Hög rodd i TRX

Block 4

  • Stående basebollrotation
  • Planka
  • Fällkniv

Varva ner, vila, ät något gott, se några avsnitt av Skam.

img_6558

4 thoughts on “Tränar lite

  1. Har du några tips att ge? Fick barn för 3.5 år sedan, men har fortfarande en mage (men smal för övrigt). Jag simmar ca 1 gång i veckan och brukar gå långpromenader i bra tempo. Har de senaste två åren försöka komma igång med löpning (känns som jag inte hinner med att gå på gym), men kommer inte vidare. Sen dottern blev för stor för vagn så har mina långpromenader minskat drastiskt. Hatar verkligen min mage som hänger över byxorna. Hade inte så innan jag fick barn 😦 Är så imponerad av din träning, är inte lika disciplinerad och har aldrig direkt tränat…

    1. Hej!

      Tråkigt att du inte gillar din mage! Tyvärr tror jag många kvinnor som har fått barn känner som du. Här skulle jag helst skriva något om att krossa patriarkatet och alla skeva kvinnoideal och de som har bestämt vad som är fint och vad som är fult. Meeen, spar det till ett annat inlägg. Det är nog ganska vanligt att ha kvar en ”barnmage” efteråt. Man har ju trots allt byggt och burit en bebis i nio månader som till slut vägde flera kilo. Jättehäftigt och klart det sätter sina spår! Om man har en diastas (delade magmuskler) kan magen puta ut mer och ge ryggont. Det är mest i början man kan påverka sin diastas och få de den att gå ihop, men även om man har kvar sin diastas efteråt kan man lära sig att kontrollera den, dvs suga ihop den. Jag är ju varken träningsexpert, sjukgymnast eller certifierad mammamage-tränare så törs inte ge mig på för många tips, men några i alla fall:
      – Hitta något som du tycker är kul att göra och satsa på det. Träning som man bara gör för att bli smalare eller för att påverka en viss kroppsdel brukar vara svårt att motivera sig till på sikt.
      – Det är svårt (omöjligt…?) att bygga muskler och gå ner i vikt på samma gång. Men mer muskler bränner på sikt mer fett. Plus att det finns många fördelar med att bli starkare. Plus att det är roligare att träna än att äta lite, tycker i alla fall jag 🙂
      – Högintensiv träning kostar mer energi än lågintensiv. Det har alltså mer effekt att vara ute i 30 min och gå snabbt och i många backar än vara ute en timma i långsammare tempo på plan mark.

      Jag tränar ju med Lofsangruppen och har en personlig coach genom mitt abonnemang där. Kan verkligen rekommendera dem! Du får en egen coach och personligt ihopsatta träningsprogram utifrån dina mål och förutsättningar. Alla övningar finns filmade i deras app. De har en väldigt sund inställning till mat och träning och man får mkt pepp och motivation om man vill det:) Kanske kan vara ngt att prova?

      Hoppas du kan vara stolt över dina mage och det den byggt också och inte bara tycka illa om den. Kram!

  2. Tack för bra tips, ska kolla in Lofsangruppen ! Jag får faktiskt ofta ont i ryggen, särskilt den nedre delen, särskilt på morgonen efter att jag sovit. Jag har egentligen inget behov gå ned i vikt, men är trött på at se nygravid ut i vissa kläder. Jag bryr mig inte om hur jag ser ut, men jag känner att jag inte trivs med min nya form.

Kommentera

