Det dåliga samvetet

Lämnade på förskolan vid halv nio i morse. I huset är de normalt 65 barn fördelat på fyra avdelningar, två för små barn och två för stora. Idag skulle de vara nio. Nio! Förutom Alva hade fem andra barn kommit då jag gick. Kände mig som världens sämsta förälder. Fast att Alva ska vara ledig tre veckor i januari och vara i Thailand med sina föräldrar dygnet runt. Och fast att hon tycker det är roligt med stora barn. Och de får extra mycket tid med pedagogerna. Och inte vet att det är jullov. Och var glad när jag gick. Kände mig sämst i hela världen! Överväger att vara föräldraledig imorn och på to (på fre är jag redan det). Vet inte vad jag ska säga till jobbet som förklaring.

Uppmuntrande kommentarer mottages tacksamt. Vill ligga såhär just nu.

6 reaktioner på ”Det dåliga samvetet

  1. Vi har liknande problem, men eftersom vår förskola är så liten så skulle vårt barn vara den enda där! Så vi jobbar som vanligt men anlitar mor- och farföräldrar hela veckan. Tur att man har dem! Men erfarenhetem säger att ofta får barnen göra speciella saker när de är så få. På klämdagen vid Kristihimmelfärd så var de bara två barn där och då åkte de till Skansen! Så jag tror barnen har det bättre på förskolan under loven än annars (de har det väldigt bra då också). Men vara helt ensam tror jag kan kännas konstigt, därav vår speciallösning denna vecka.

  2. Men om hon får vara på sin förskola med barn och vuxna hon känner är det ju grymt! Tänk vad kul hon kommer ha. Fs kompisgäng saknar varandra så mkt när alla är lediga att vi ”måste” facetimea med de bortresta och styra upp lekdejter med de som är hemma. Det är ju bara kul såklart, men ändå. F ska vara hemma två veckor till och vi funderar ibland på om det var för lång tid 😀

  3. Du har ju redan listat alla argument mot att ha dåligt samvete och att lämna sin unge i en miljö där den trivs oavsett vecka på året kan väl knappast göra dig till världens sämsta förälder. Bort med de där tankarna nu. Här räknar jag ned till måndag då det blir återgång till förskola och rutiner. Min unge deklarerade idag att han ville dit, för han ”jobbar faktiskt där”. Men hos oss är det bara två vikarier och mixad grupp av barn inte Ivan känner = ej så hållbart. Jobba och njut av att hon trivs och har kul!

    1. Var också rädd att det skulle vara vikarier och bara stora barn hon inte känner, hade inte riktigt kläm på hur det skulle vara eg (dålig research?), men idag var de full styrka hos personalen på hennes avdelning plus hennes knattepolare OCH ett helt nytt minikök från Ikea med spis, ugn, micro you name it. Hon var i himlen när hon lämnades med det 🙂 Kul att Ivan vill gå dit! Alva brukar också fråga om det inte är dags snart sådär på söndagarna ngn gång, hehe.

Kommentera

