Julafton i vår Bullerby

Julafton var en exakt så magisk dag som jag vill att den ska vara för alla tvååringar. På eftermiddagen rullade hela släkten in på uppfarten. In genom dörren kom mormor och morfar, farmor och farmor och så alla dom andra, morbror, farbror och faster. Då brann det i brasan och alla ljusen var tända, glöggen var varm på spisen och bordet i köket fullt av fika. Lussekatter, pepparkakor med kristyr, choklad, nougat, knäck, kola, polkagrisar, äpplen och clementiner. Medan alla satt i vardagsrummet och såg Kalle Anka dansade jag och Jens lindy hop till julmusiken i köket. Älskar att bo i ett stort hus och att det finns plats för allt. Sen kom tomten. Han smög längs med ena sidan huset när vi kikade ut och knackade sen på dörren. Alva var modig och hämtade alla sina paket från tomten själv och vinkade när han gick vidare till de andra barnen (det vill säga ut igen och in genom tvättstugan för ta på sig sina vanliga kläder och se ut som min bror igen). Hon fick så många fina saker och tre paket fick vänta till nästa morgon. Efter tomten lagade vi middag. Vi var sex personer i köket som värmde köttbullarna i ugnen, klickade rom på ägghalvor, skivade upp vörtbrödet och så vidare. Det är underbart att vara alla tillsammans, laga mat, göra i ordning och få det fint. Har en himla fin släkt. Glad och tacksam över att ingen blir osams eller dricker för mycket. Vi har aldrig behövt dividera om en vit jul eller ej för folk dricker någon öl och kanske något glas vin och det är inte så mycket mer med det. Skönt. Nubbe tror jag vi hade förra året men i år drack vi ingen. Jag föredrar jular utan sprit när barn är med men skulle inte vägra ställa fram nubbeglas. Det är skönt att det inte är så komplicerat hos oss.

På juldagens morgon la jag Alvas klappar i ordning på vardagsrumsbordet så att hon ordentligt kunde se och prova allt fint hon fått. Tre paket hade hon ju inte öppnat heller så det gjorde vi nu. Vi åt frukost och gjorde sen inte så mycket mer. Jag och Jens såg klart den tredje säsongen av The Fall och jag läste Washingtondekretet och sov. Julafton gick lite för fort.

DSC_2453.jpg

dsc_2415

dsc_2438

dsc_2334

dsc_2445

dsc_2443

Kommentera

