40 timmar på förskola

Sedan Stockholms stad beslutade om nya regler för äldre syskons tid på förskola har frågan cirkulerat bland flera av mina vänner i sociala medier och jag blir faktiskt förvånad över hur vissa tänker och resonerar. Jag har gett mig in i debatten några gånger men orkar inte argumentera mer nu utan skriver ett eget blogginlägg istället.

Här om dagen skrev en bekant: ”Det här handlar om att *barnen* har rätt till heltid på förskolan.” Dagens dummaste uttalande från finansborgarrådet angående varför man har valt att utöka äldre syskons tid på förskolan till heltid (40h/v). Vad tjänar barnen på att vara där extra timmar?”

Till att börja med visar min egen hobbyanalys att de som är negativa till denna regelförändring ofta inte har barn alls, eller så har de ett barn (som kanske inte ens börjat förskola än). Och om de har två barn har de inte varit ensamma hemma med dessa båda barn när det ena var spädbarn. (Finns säkert undantag ja). Självklart får alla ha en åsikt även om man inte har egna upplevelser av frågan men när en sådan person börjar blanda in argument som att föräldrar är lata med mera blir det både löjligt och provocerande. Jag tycker att föräldrar och framför allt mammor skammas tillräckligt mycket som det är.

Är det någon förälder som har undgått lämna sent- och hämta tidigt-hetsen? Någon? Försöker inte alla föräldrar ge sina barn så korta dagar som möjligt på förskolan även fast att deras barn trivs jättebra där? Jag tror ingen förälder har sitt barn på förskolan för att hen är LAT? Skulle detta synsätt fullkomligt omkullkastas bara för att äldre syskon får vara mer på förskolan än de hittills fått? Ingen är ju tvingad att använda möjligheten bara för att den finns. Men de som har behov kan göra det. Till exempel ensamstående föräldrar, föräldrar som pendlar långt och mammor med förlossningsskador eller förlossningsdepressioner. Alltså jag kan göra en jättelång lista över föräldrar som jag kan tänka mig uppskattar de nya reglerna. Skulle till exempel jag och Jens få ett till barn skulle mitt bäcken sannolikt ta en hel del stryk av det. Jag skulle kanske inte kunna lyfta ett så stort barn som Alva direkt efter att syskonen fötts och så vidare. Jens skulle få lämna och hämta Alva och jag kurera mig med lillknodden hemma. SVÅRT om Alva bara fick vara några timmar på förskolan varje vecka och Jens fortsätta jobba heltid. De flesta familjer behöver minst en heltidslön för att få ekonomin att gå runt. Alternativet skulle vara att jag sjukskrevs och att Jens istället var föräldraledig. Men det är ju mycket dyrare för samhället än att Alva fick vara fler timmar på förskolan. Vissa argumenterar ju just för den ökade kostnaden de nya reglerna medför.

Har föräldrar sina barn på förskola 40 timmar per vecka när de är hemma med ett yngre syskon tror jag helt enkelt att det finns goda skäl till det. Och de flesta går förmodligen kortare dagar trots de nya reglerna. Kanske beror ens uppfattning om de nya reglerna på hur en själv upplever förskolan. Och i vår familj älskar vi ju vår förskola.

Visst är barngrupperna redan för stora och pedagogerna för få, men lösningen är ju inte att hålla barnen hemma från förskolan utan att höja lönerna i förskolan och anställa fler personer. För jag tycker verkligen alla barn har samma rätt till förskolan. Alva älskar att vara där och blir inte glad om man hämtar för tidigt, så det har vi slutat med. Vi kommer fya. Punkt. Och min upplevelse är att många lite större barn tycker samma sak. De tycker det är jättetråkigt att behöva gå hem tidigt varje dag och sitta hemma med ett småsyskon som stjäl all uppmärksamhet.

Kanske är det konstigt att prata om ”barnets” rätt till heltid och att man istället borde säga ”familjens” rätt. Men som man brukar säga, nöjda, lyckliga och harmoniska föräldrar brukar ge nöjda, lyckliga och harmoniska ungar. Föräldrar som stressar och kämpar och knappt orkar med gynnar inte barnen på sikt. Vi ska vara glada för alla som väljer att skaffa barn, flera barn, de är våra resurser för framtiden och det är de som kommer ta hand om oss sen. Därför är det självklart att vi ska satsa på sådant som rör barn och familjer tycker jag. Förskola, som dessutom varit en del av kvinnors frigörelse (daghemmen) är en av de bitarna.

forskola

Put your hands up for förskolan!

10 thoughts on “40 timmar på förskola

  1. Jag är principiellt för men all förskolepedagoger jag känner är emot. Det verkar handla om att ingen plan för ökade resurser i samma utsträckning som ökad belastning finns? Men är för dåligt påläst för att uttala mig säkert. Såg tex detta citat häromdagen:

    ”Så kommer alltså heltidsreformen införas på Stockholms förskolor utan att samtidigt öka resurserna. Politikerna visar därmed att barnens arbetsmiljö är helt underordnad servicen gentemot de vuxna potentiella väljarna. De visar även att styrdokument som läroplanen för förskolan endast är tomma tjusiga ord. Pedagogernas kompetens blir än en gång förlöjligad i och med att en enad yrkeskår höjt sina röster mot detta förslag och framfört det helt orimliga i att driva igenom den här reformen utan att samtidigt göra någonting konkret åt de alldeles för stora barngrupperna och den redan alltför slitiga arbetsmiljön. Vi i nätverket för förskoleförändring ska inte påstå att vi är förvånade – men vi är uppriktigt ledsna och bekymrade över vad vi ska tvingas göra för att nå fram? Blir vi verkligen viktiga först den dagen då vi inte finns på plats på förskolornas golv runt om i staden för att ta hand om de viktiga väljarnas barn? Är det vad som krävs? Till alla kollegor runt om i staden: Vad fasiken ska vi göra?”

    Tycker det känns problematiskt. Hmm.

  2. Håller helt med! Är överraskad över de otroligt starka reaktionerna jag sett på bla facebook. Statusar som bla innehåller klassikerna ”varför skaffar man barn om man inte vill vara med dom” och ”ska barnen få lida för att föräldragenerationen är curlad och lat”.
    Baah! Som du skrev så finns det en massa olika anledningar till att många behöver ha syskon på förskola heltid, eller iaf fler än 30 timmar. Ebbot kommer förmodligen gå 8-15 mån-fre när syskonet kommer. För att han trivs så och för att vi kan dela upp hämtning/lämning på ett bra sätt.
    Däremot är jag också orolig för resurserna! Klart det kommer kosta pengar! Men det är en annan fråga.

  3. Jag tycker det är helt galet faktiskt. Såklart finns speciella situationer, ensamstående mm, men de kan ju kanske få söka dispans? En kompis var tex sjukskriven, och då får man direkt 40h ist för 15h/v som det annars är här. Bättre att se till att sjuka får en korrekt diagnos. 40h i grunden tycker jag inte det finns fog för, det är inget som ett barn behöver. Även om barnet trivs så känns 40h mest för föräldrarnas skull, och då tycker jag att det är bättre att satsa begränsade skattemedel på en bra förskola (med Max 30h) och skola. Jag tror inte ett litet barn har det bättre på förskola än hemma oavsett vad föräladern tror. Och det finns många som inte jobbar deltid/flex osv som måste gå långa dagar då förälder jobbar (vilket ska vara självklart), men kan inte barnen få vara hemma då med syskon. Hur ska de få en bra relation?

    1. Och jag har två barn 😊 Och jag har varit hemma med dem båda och haft 15h/v för den äldsta, lite slitigt men mestadels bra. Och jag vet att långt ifrån alla familjer är som oss, men även att många är det. Satsa gärna mer pengar på förskolan, men då tycker jag mindre barngrupper går först!

    2. Som sagt, de flesta föräldrar strävar efter korta dagar för sina barn. Tror inget av det kommer ändras bara för ett nytt regelverk kommer. Men de som har behov kan enkelt använda sig av fler timmar. Att ansöka och behöva lämna intyg känns tveksamt. Vet av egen erfarenhet att foglossning efter graviditet inte finns i f-kassans register o det är väldigt svårt att bli sjukskriven för – knäppt men sant. Nu är det ju bara en av alla möjliga anledningar en kan ha men iaf.

      Alva går idag 7,5 h/dag (sover 1,5 h av dessa…) 4 dgr/vecka. Dvs nästan 40/h-veckor men bara fyra dagar eller vad man ska säga. Vi har iofs ca en timma till jobb och mycket närmare hem än så förstås, men det jag menar är att jag tror det är svårt för de flesta föräldrar att själva jobba heltid (40 h) o samtidigt ha sina barn kortare tid på förskola. Eller ja omöjligt om en inte har flex. Nu handlar ju denna diskussion om när en förälder är hemma så det blir ju skillnad såklart. Men det
      pratas lätt som att 40 h är vansinnigt mkt och inget ett barn någonsin ska gå, men vad ska föräldrar göra då? Alla har inte råd att gå ner i tid. Att vår familj kan ha dessa tider o ändå jobba i stan beror på att vi kan flexa väldigt, väldigt mkt och även jobba hemma. Men det funkar ju inte med alla jobb.

      1. När man jobbar är det såklart en helt annan sak! Det säger jag absolut inget om. Är inte emot 40h generellt, klart folk måste jobba.

        Men detta rör ju föräldralediga som faktiskt är hemma på heltid. Jag tycker helt enkelt det är fel sak att satsa skattemedel på, jag tycker 30h räcker. Att man inte får rätt diagnos efter graviditet är skit, men då är det väl det man bör satsa på från politiken? Jag har flera bekanta som är fullt friska och pigga men som vill ha barnen heltid på förskola för att få egentid. Både mammor och pappor. Och det vill jag inte betala skatt för. Hellre 30h och pengar på mindre barngrupper, mer personal och högre löner till förskolelärarna.

  4. Egentid? Oj… Alltså det vill en ju ha men inte genom förskola! Men egentid får en ju ändå inte med ett syskon hemma, hmm. Har ju ingen aning om vad jag skulle tycka var bra tider för just oss med ett teoretiskt syskon men tror 9-15 fyra dagar i veckan. Om jag kunde lämna och hämta.

    1. Hehe nej inte helt egen tid. Men med äldre syskon som slutat sova på dagen känns en sovande/ammande bebis som egentid. Man kan promenera, läsa, lyssna på pod mm, göra saker för sin egen skull samtidigt som bebis ammar/sover. Jag skulle nog välja exakt samma tider som du, ca 25h/v. Sen finns ju öppna förskolan, bibliotek, lekland, skogen – och iPad 😆

Kommentera

