Välja skola (!)

När våra kompisar var hemma hos oss och drack glögg förra helgen frågade F som är mamma till J som är lika gammal som Alva och går på samma avdelning som henne om vi ställt Alva i kö till några skolor än. Wooot undrade jag, skola?! Ungarna är två år. Hon hade själv fått tipset på ett annat glöggmingel att ställa J i skolköer och ”alla” föräldrar den helgen hade redan gjort det.

På min egen tid fanns det liksom inga friskolor än (tror jag i alla fall?) utan alla grundskolor var kommunala och man fick plats enligt närhetsprincipen. Och trots att jag vet att politiken förändrats sedan dess har tanken inte slagit mig att det finns privata alternativ nu. De första tre åren kommer Alva att gå i en kommunal skola. En röd byggnad med vita knutar där lärarna ringer in från rast med en sån gammal skolklocka. Den ligger här ute på landet och det känns som en jättemysig skola att börja i när man är liten. Sen finns det flera andra skolor från ÅK 4 på öarna, men även privata alternativ.

Skolan vi blev rekommenderade att ställa Alva i kö till är Engelska skolan i Bromma. Den ska tydligen vara väldigt bra och har en kötid på cirka 6 år. De har väldigt bra studieresultat och ordning och reda i klasserna. En ”Jan Björklund-skola” typ. Läste lite snabbt om skolan och ställde Alva i kö, vi har ju rätt många års betänketid sen… Tycker mycket med skolan låter lockande men samtidigt är jag väldigt skeptisk. Väldigt. Jag gillar såklart att det är hög studietakt och fokus på bra resultat (eftersom jag hoppas att Alva ska bli lika begåvad och studiemotiverad som sina föräldrar… ehh..) och jag vill inte att mitt barn ska störas av skitungar som kastar pappersbollar på varandra på lektionerna typ. Och skulle hon vara papperskastaren skulle nog Engelska skolan vara än bättre. Men jag är ganska skeptisk till att lärarna kallas för Mrs och Mr och hela känslan av att ungarna liksom drillas i gott uppförande som små maskiner. Jag tror även det kan bli ganska mycket betygshets i en sån skola och det verkar av någon anledning alltid förvärras om man är tjej. Det är ett antal ämnen som undervisas på engelska, till exempel matte och no-ämnen, slöjd etc. Medan alla so-ämnen är på svenska. Jag är ändå lite orolig för kunskapsinlärningen första tiden och även senare. Dessutom tycker jag ju att det svenska språket är jätteviktigt, Alvas modersmål. Och sist men inte minst är jag rädd för att det ska vara en regelrätt snobbskola med tanke på dess läge och profil. Engelska skolan finns på fler ställen och jag tror elevernas bakgrund är lite mer varierad där. En kollegas barn har alla gått eller går i engelska skolan (dock inte i Bromma) och hon tycker den är superbra men intygar betygsstressen. Synd att Bromma är vår närmaste tycker jag…

Har jag händelsevis någon läsare som känner till något om Engelska skolan? Eller någon som har tips på andra bra friskolor en borde köa till i god tid? Det är ju verkligen en djungel av alternativ där ute. En grannes barn går på Kulturama i Sundbyberg och de är supernöja. Men jag önskar väl egentligen en annan inriktning (beroende på vad Alva kommer att intressera sig för förstås) och Sundbyberg känns lite väl långt när de är så små.

En kommunal skola här ute har snäppet bättre betyg än de andra så dit kommer vi säkert söka om siffrorna står sig när det är dags. Men då handlar det bara om närhetsprincipen så det känns väldigt osäkert om hon kommer in där.

Nedan två-åring som står i skolkö till mellanstadiet. Overkligt.

img_6444

Kommentera

