Nu har vi jul här i vårt hus…

Det känns som att det har varit lördag idag fast att det har varit, är, fredag. Det har känts som helg. Eftersom jag är, nej har varit blir det här – mår bättre nu – sjuk så har Jens varit hemma och vabbat idag. Efter frukost gick han och Alva ut och lekte. Det här är en svår årstid på landet tycker jag, när det är hårt och blött på samma gång och varken finns djur eller humlor eller blommor att plocka, löv att busa i, pölar att plaska i eller snö att leka i, nada! Då hade en behövt en parklek typ! Fast det är väl första gången jag känt behov/längtan av en sådan så det går väl egentligen bra utan. Hur som helst lyckades Jens och Alva bygga en hel snöfigur av den snö som fanns kvar på gräsmattan. Jag blev mycket imponerad när jag reste mig ur soffan för att titta ut. Jag låg egentligen och tittade på film och gjorde just inget mer än så. Sen stekte Jens fiskpinnar och när Alva sov började vi se tredje säsongen av The Fall. Älskade första och andra säsongen inklusive alla verbala släggor Gillian Anderson delar ut till patriarkatet. Så även i den tredje säsongen men i övrigt var de två första avsnitten jättetråkiga. Och varför viskar alla nästan hela tiden?  Någon som vet? På eftermiddagen bakade vi pepparkakor och det är ju ”speciellt” med en tvååring… Hon degade för fullt och gjorde köttbullar och åt deg och tryckte ut änglar över mina snöflingor och ja, till slut fick vi i alla fall ihop fyra plåtar med pepparkakor som jag ska glasera och äta med andakt. Ikväll har jag gjort ansiktsmask och fotbad och det känns som att jag borde vara sjuk oftare.

Några reflektioner från dagen:

  • Vår städhjälp var här i morse och hon är underbar. Städar först och främst jättebra men är dessutom  trevlig och rolig och vi har ju liksom lärt känna varandra lite då jag och Alva alltid är hemma på fredagar då hon kommer och knappt har klivit ur sängen kl 08 när hon plingar på. Alva somnar innan hon är klar och jag tycker alltid att det känns så himla märkligt att sitta/ligga/gå omkring sysslolös när hon är här. Gör därför alltid något. Typ håller på med tvätten. Men som idag när jag bara låg och såg på film! Det känns jättekonstigt och obekvämt. Är det någon mer som har städhjälp och är hemma samtidigt som hen städar? Vad tycker ni om det?
  • När pepparkakorna äntligen var inne i ugnen borstade jag mjölet av händerna (och sov sen en stund…) och kände att skönt, nu har vi serverat barnet en bra dag och kan med gott samvete gå och lägga oss senare. Utomhusaktivitet och första snöfiguren, mat på rätt tider och sen pepparkaksbak. Även mycket sång och dans samt flera lästa böcker. Bra! Är jag ensam om att tänka såhär? Jag tycker det är så ljuvligt med förskola där jag vet att hon aktiveras, stimuleras och leker med andra barn för att sen bara kunna vara hemma och se Bolibomba och läsa någon bok på vardagskvällarna för man orkar inte så mycket mer då. Men då på fredagar känner jag att jag måste vara lika kul som förskolan och lyckas aldrig riktigt luta mig mot att tid med föräldrarna är bra tid, punkt.
  • Mer om pepparkakorna. Vad är det i en som gör att det kliar i fingrarna när tvååringar far fram och förstör figurer, använder formarna fel och man bara vill ta grejerna ifrån dem? Samma när man ska rita eller limma eller vad det nu är. Jag får sitta på händerna som någon annan OCD-perfektionist. Men jag här märkt att flera föräldrar upplever samma sak och det känns tryggt. Ingen av oss skulle förmodligen passa på förskola.
  • Kan inte komma på när jag såg på tv dagtid sist (okej Netflix, men vi använde tv-aparaten så att säga). Har liksom ALDRIG ro till det. Tänker att det verkar så härligt och ledigt och plötsligt hände det. Vi (jag) sa att vi skulle göra det i jul och nu är det ju bara en vecka kvar till den 24e så det känns som att vi är on it!

    Men imorn blir det andra bullar. För jag deklarerar mig själv som frisk nu. Det är en fiffig sak jag märkt sen jag fick barn. Förr när jag blev sjuk blev jag liksom alltid deckad. Även om jag inte hade feber blev jag alltid utslagen i flera dagar. Nu har jag typ ont i halsen en dag och är lite matt i pälsen och sen går det nästan över. Kommer väl bli magsjuk, få influensan och lunginflammation innan jag skrivit klart detta (unjinx unjinx) men verkar ha hänt något med immunförsvaret sen jag födde Alva/bar runt på henne i nio månader. Och angående tv-tittande så ska vi resten av helgen glöggmingla, fira en minijulafton, glöggmingla igen och slutligen gå på julbord. Så det var lagom att bli frisk nu!

Nedan en jättefin (…) bild från pepparkaksbaket som själv berättar varför jag inte är en sån professionell bloggare. Jag orkar inte byta om på mig och barnet, ljussätta och sätta ihop små stilleben av pepparkakor, mjölpåsar och kavlar för att senare kunna skriva ett blogginlägg om det. Hade varit roligt att ha tiden och orken men nej.

DSC_2248.jpg

 

Kommentera

