Det här med julklappar

Jag skulle inte köpa så många julklappar till Alva år (ja jag köper alla från mig och Jens, han lagar all mat, tvättar, stryker och nattar barn så ni behöver inte gå i taket över det), men nu har jag ändå slagit in tio paket. I två av paketen ligger det dessutom flera saker. Av hennes släktingar har jag bett om att begränsa till ett, max två, paket per person/familj/hushåll. Detta på grund av (utan inbördes ordning):

  • Hon är två år drygt. Räcker egentligen som anledning. Men därmed orkar hon ju knappt öppna såhär många paket (som det ändå kommer bli). Hon kommer öppna ett och vilja börja leka med det direkt. Ett paket hade faktiskt räckt!
  • Jag vill inte att hon ska bli så himlans bortskämd. Ensambarn so far och då tänker jag extra på det.
  • Vi konsumerar över våra tillgångar och utnyttjar resurser jorden inte har.
  • Hon vet inte vad julafton innebär än. Vi hade kunnat lägga pengarna på mycket annat. Hon kommer inte behöva berätta på förskolan att hon var enda ungen som bara fick en enda julklapp.

Men nu har det ändå blivit flera på grund av att:

  • Det är så himla kul att kunna ge sitt barn saker! Det är ju det. Kärlek, trygghet, stolthet, självkänsla, god mat, husdjur. Och julklappar. Bland mycket annat.
  • Det är så kul börja kunna köpa riktiga grejer till henne. Riktiga, roliga leksaker. Inte en skallra och en jättetråkig pekbok eller en bitring.
  • Det är kul medan jag får välja helt själv och får köpa fina, bra saker. Och inte ett Barbie-hus i plast. Hehe.
  • Jag har dålig karaktär.

I vanliga fall köper jag gärna begagnat. Både kläder och leksaker. Det är bra för miljön och för plånboken och ur kläderna har kemikalierna tvättats ur. Men som presenter känns det trist vilket säkert är helt fel. När Alva fyllde år fick hon en begagnad leksaksspis, men den var inte inslagen. Av någon anledning känns det konstigt att slå in begagnade saker.

Och på tal om begagnat och pengar. Jag tror det är himla enkelt att slå sig för bröstet och säga att en minsann bara ger en julklapp till sitt barn i år (och resten till Vita hjälmarna i Syrien) om man har ett val. Vänder man på slantarna och bara kan köpa en klapp tror jag inte att man sitter och är så himla nöjd över att dra sitt strå till stacken för miljön. När man inte har något annat val. Hoppas ni är med på vad jag menar. Folk med lite pengar kan såklart värna om miljön! (De med mest pengar gör det knappast). Jag tror också att om man själv aldrig kunde få många paket vill man gärna ge sitt barn mycket och berätta att hen får det. Är man däremot själv uppväxt med mycket klappar är det liksom lättare att hoppa upp på sin häst och säga att man inte skämmer bort sina barn. Kan naturligtvis vara på alla sätt! Jag fick ganska många och framför allt fina julklappar som barn. Och nu har jag ju själv köpt många.

Detta bland annat får Alva av mig och Jens i år:

  • Leksaksmat och tillbehör till sin spis. Hon får kastruller, slev, visp, tallrikar mm då hon ÄLSKAR att leka med denna spis. Jämt jämt jämt. Jag har köpt låtsasförpackningar och flaskor. Sakerna är i trä, metall, bambu eller ull. Inte en plastpryl. Ni vet ju att jag inte är så förtjust i plast generellt nej. De får hon önska sig själv när hon blir större. Det kommer komma.
  • Leksaker till badkaret (i naturgummi bl a hehe). En båt och en jättestor anka som komplement till det hon har. Hon älskar att bada.
  • Ritblock och kritor. De gamla sjunger på sista versen.
  • Ett släp till sin Bobby Car. Tror hon kommer älska det!
  • Böcker! Alva precis som jag tycker väldigt mycket om böcker. Hon får några nya barnböcker och ett par klassiker jag själv tyckte jättemycket om när jag var liten.


Av de böcker hon redan har är just nu dessa favoriterna. Jag tycker om dem alla jag med och tipsar vidare. Samtliga böcker på båda bilderna är för åldrarna 3-6 år.


Hon kommer även att ge pengar till olika hjälporganisationer som vänder sig mot barn.

Av sina släktingar vet jag att hon bland annat får en docka i tyg som är SÅ fin (svårt att hitta) och ett snickarskåp med verktyg. ”Hon” har även önskat sig bilar – gärna brandbil, ambulans mm, tåg och vagnar till sin tågbana, maskeradkläder och mer Duplo. Även bidrag till hennes sparkonto/ponnykonto/bostadskonto.

Vad får era barn och hur tänker ni kring julklappar?

4 reaktioner på ”Det här med julklappar

  1. För oss är det svårt då F fyller år så nära jul. Det blir en jävla massa paket inom en kort tidsperiod. Jag älskar många paket, kanske för att vi aldrig hade pengar när jag var lite men mamma gjorde en grej av att vi ändå skulle få många paket. Allt slås in. Typ strumpor en och en. Så extrem är inte jag, men min poäng är att hennes inställning tillsammans med lite annat har fått både mig och min bror att liksom älska grejen med paket. Även om det är skitsaker i. (ja, jag har ibland fått saker jag lånat ut till min familj tillbaka i ett paket på julafton :)). Iaf. Vi är inte riktigt klara med vad F får i julklapp vs födelsedagspresent men vi har köpt en kassaapparat (trä! Superfin!), bokstavsklossar, en Brio byggsats med verktyg, lite mer mat till hans spis. En av presenterna är från hans farfar. Något mer litet tror jag vi köper, åtminstone till födelsedagen om inte annat.

    1. Just ja, han fyller ju år nära jul. Jag fyller år i mars vilket inte är lika nära men ganska nära, och jag minns att när jag var barn tyckte jag det var rätt praktiskt för då kunde jag önska mig i födelsedagspresent det jag inte fick till jul. Hehe.

      Och mammor – det är något speciellt med mammor. De tänker på allt och kan fixa nästan vad som helst! Så bra idé med paketen ju 🙂

  2. Gillar också att köpa julklappar…det är mysigt. Köper gärna pussel, spel, lego/duplo, böcker, utelek typ pulka/skidor/skridskor osv. Dvs ”vettiga” rejäla saker som jag vill att mina barn ska ha! Tycker inte man kan slå sig för bröstet bara för man köper få klappar, håller med om din analys att det är rätt priviligierade föräldrar som ”skryter” om det. För att veckan efter åka till Thailand/gran canaria el månaden efter köpa samma saker. Ger inte så mycket för den miljöinsatsen. Forskning har visat att miljömedvetenhet kommer lägst i hur det påverkar din riktiga klimatbugdet. Mest påverkan har inkomst och social klass. Tjänar du mer bor du större, reser mer med bil, mer på semester osv. Då hjälper inte en julklapp. Sen kan man ju göra det av ”bortskämdskäl”. Men tror inte de ungarna i slutändan har färre saker. Det är inte på julafton man uppfostrar sina barn!

Kommentera

