Hennes nya namn av Elena Ferrante

hennesnyanamn.JPG

Jag läste ut Hennes nya namn i fredags efter att ha sträckläst den på mindre än en vecka. Jag har svårt att skriva något om den här romanen som gör den rättvisa. Det är den bästa bok jag har läst. Min största läsupplevelse. Jag älskade Min fantastiska väninna, men del två var ännu bättre och nu har jag drabbats av den Ferrantefeber som sprider sig över världen. Eller som Lyrans Nobelesser skriver ”Jag använde ord som suverän och fängslande om första delen i Neapelsviten och därför känner jag mig nu lite ordlös.”

Lenu (Elena) och Lina (Rafaella) växer upp i en grym del av Neapel. I Min fantastiska väninna är deras värld ännu begränsad till de mörka lägenheterna och trånga gatorna där fattigdomen och manlighetens hederskontroll inskränker friheten. Deras vänskap blir stark av viljan att befria sig från villkoren. Men de tvingas välja helt olika och livsavgörande strategier och deras vägskäl är upptakten till Ferrantes väldiga romanserie. Lenus väg ut går genom utbildning. Hon läser latin och lyckas övertyga sina oförstående föräldrar om att få fortsätta. Lina är helt annorlunda: otroligt intelligent men drabbad av psykisk sjukdom. Hon slutar skolan och börjar jobba istället. Hon har en oböjlig integritet och är briljant, manipulativ och självsäker. I sitt äktenskap som hon ingår vid bara 16 års ålder vägrar hon finna sig i den förutbestämda rollen som ung kvinna och fru. Hon försöker envist skapa ett självständigt utrymme, ett eget rum (jäpp Virginia Wolf-anspelning), i den patriarkala bur hon sitter inlåst i. Det är drabbande läsning.

Saxat från förlagets webb:
Del två i Elena Ferrantes romansvit om de båda barndomsvännerna Lila och Elena tar vid där den första delen slutade. Lilas äktenskap med charkuterihandlaren Stefano Carracci visar sig redan på bröllopsnatten katastrofalt och Lila försöker att med alla medel ta sig ur det. När hon av hälsoskäl skickas till ön Ischia för en sommarvistelse övertalar hon Elena att följa med som betald sällskapsdam, men vistelsen får oanade följde för dem båda och inverkar drastiskt på deras framtida liv. Den minutiöst skildrade vänskapen mellan Elena och Lila pendlar mellan sårande nonchalans och djupaste samhörighet. I Hennes nya namn få den sin fortsättning när de båda flickorna mognar till unga kvinnor och tvingas betala ett smärtsamt pris för det, var och en på sitt vis.

Hennes nya namn är en bok om livet, patriarkatet, klass, feminism och kvinnlig vänskap. Det är ett feministiskt epos som jag tror kan läsas och älskas av alla.

Hennes nya namn råkar också vara en passande titel på en bok av litteraturvärldens just nu mest kända pseudonymer då författarens egentliga namn har avslöjats. Det gör dock ingen skillnad för mig när jag läser hennes böcker.

Hennes nya namn får 10 poäng av 5 möjliga. Älskade som sagt.

Här kan du läsa om alla böcker jag läst under 2016.

Kommentera

