Måndag, tisdag, onsdag och torsdag

Jag skriver många blogginlägg i huvudet, men det finns aldrig tid för att formulera dem här. Skulle vilja pyssla om min blogg så mycket men hinner absolut inte. Ganska typisk dag har snart förflutit.

05:30 Min klocka ringer. Kliver upp, tänder lite lagom mycket, kokar te och placerar mig i soffan med dator och katt. Jobbar cirka en timma.

06:45 Klär på mig, drar en kam genom håret och fixar frukost. Ambitionerna är rätt höga för att vara vardag men jag älskar frukost. Mera te, ägg, smoothie, rostade rågkusar, ost och grönsaker. Alva äter gröt – också.

07:15 Väcker Alva. Tänder lite mer lampor. Klär på barn om det behövs. Hon gör det oftast rätt bra själv numera.

07:30 Frukost och P1.

08:00 Nu har vi borstat tänderna och packat min matlåda om jag har en. Klär på oss och går ut till bilen. Numera har vi kodlås och det bara att smälla igen dörren och dra. Tycker fortfarande varje dag det är obeskrivligt nice att slippa låsa dörren när vi är ute och inbillar mig att detta spar oceaner av tid. The little things in life ni vet.

08:15 Har jag lämnat av Alva med hennes polare och är på väg med bilen till infartsparkeringen, någon av dem beroende på hur jag tajmar med bussar.

08:45 Telefonmöte. Läser tidningen på papper och på nätet (olika) och gör lite annat jobbgrejs.

09:10 Framme vid min plats på kontoret.

9.30 Möte.

10.15 Möte

11:45 Lunch

13: Möte

15:45 Rusar ut och iväg till tunnelbanan. På vägen hem börjar jag lyssna på en podd men är för trött och stänger av.

16:30 Bussen rullar ut på Färingsö och det blir kolsvart. Jag älskar det. Nu får jag vara för mig själv. Nu blir det tyst. Nu blir det lugn och ro.

16:40 Jens lagar mat och Alva börjar titta på Bolibompa. Jag byter om till träningskläder och kör ett konditionspass. Avslutar med åtta armhävningar på tå och gör high five med mig själv.

17:50 Hoppar in i duschen. Tänder bara värmeljus i badrummet.

18:00 Middagen är serverad, kycklingfilé med potatis- och rödbetsstomp med chevre i. Jens lagar typ all mat. Han är bäst.

18:30 Jag och Alva läser böcker i soffan. Tre stycken sagor blir det. Sen ritar vi och sen har vi picknick (inomhus!) Jens diskar i köket och dammsuger. Alva ansluter efter ett tag och ”hjälper till”.

19:30 Jens går upp för att natta Alva. Jag plockar fram jobbdatorn. Skriver mejl och omvärldsbevakar. Skriver på en grej. Har tänt ljus och kokat te. De kvällar jag jobbar nattar Jens.

Nu är klockan snart 20.30 och jag väntar på att Jens ska komma tillbaka ner. Kanske ser vi ett avsnitt av The Crown, kanske läser jag i min bok. Jag tror inte vi orkar spela Alfapet som annars är vårt senaste ”göra något ihop och inte bara se en serie”. Hittills orkat en gång och det var väl cirka en månad sen.

Klockan 22 kommer jag borsta tänderna. Har nog ätit något mer innan dess. Läser några rader i min bok (Washingtondekretet av Adler Olsen) och sover förhoppningsvis kl 23 och sen börjar jag om.

Det är långa dagar och det finns väldigt lite tid över. Jag menar ingen. Ändå tycker jag om mina dagar som är som den här. (Och vi har det helt perfekt med våra jobb och tider!) Så länge det blir som jag tänkt, att jag hinner och orkar allt, att alla är glada och sams. Att jag hinner säga hej till Jens. Då orkar jag hålla ångan uppe till fredag och tre dagar ledighet som jag blir allt bättre på att ta till vara på. I helgen var vi  först på 35-årsfest som började klockan tre, så oerhört bra. Vi drack champagne och hade det fint och var ändå hemma 19.30. På söndagen var vi på julmarknad på Drottningholm med min familj. När vi kom hem tände vi brasa och Jens kokade knäck. Och jag tränade. Det var ungefär det och det var precis lagom. I fredags läste jag ut Ferrantes Hennes nya namn och är helt tom sedan dess. Det är en av mina största läsupplevelser. Ska givetvis blogga om det när jag hinner. Så mycket jag vill läsa se och göra. Så lite tid. Kom på senast idag att bildbehandling, det vill jag bli bättre på. Får ta det som pensionär. Allvarligt.

Detta är i lördags kväll efter festen. Trött och slut as usual kl 21. Ser typ lika ut nu men alltså rätt nöjd med mitt lilla liv ändå. Vi har ordnat det fint för oss tycker jag.

jag.jpg

 

 

Kommentera

