Fräscha listan

Alla som bloggar gillar listor (erkänn) och jag som dessutom är någon sorts hobbypedant och har många (relevanta och irrelevanta) åsikter om virus, bakterier och allmän ofräschhet måste såklart göra denna hygienlista! Cirkulerat i flera bloggar. T ex Lady Dahmer, Cissi Wallin och Linnéa i USA.

Handdukar och sängkläder:

Vi byter varje vecka. Med vi menas jag. Det gäller i och för sig allt på denna lista då Jens har en mer avslappnad attityd till det mesta i livet. I alla fall, varje vecka. Och då duschar vi vuxna ändå alltid innan läggdags. Alltså Jens kan utföra handlingen att byta men även fast det inte är uttalat vet jag att det är för min skull.

Köket:
Hatar Wettex, det är bland det äckligaste som existerat. Vi har sådana tunna tygtrasor. Byter ca 2 ggr per vecka och tvättar i maskin i 60 grader. Vill inte veta hur länge andras blöta, bakteriehärdar a la Wettex ligger framme. De torkar ju aldrig!

Kökshanddukar tvättas som ovan men en gång i veckan. Trots att de används ytterst lite nu när jag tänker efter.

Gör rent diskbänk och diskho varje kväll. Känner mig som Maj i Kristina Sandebergs böcker där jag står och blankar delen i rostfritt stål. Den är som tur är liten.

Leksaker:

Aldrig. Nu börjar jag känna mig laid back och normal igen! Men när Alva var liten tvättade vi saker förskolebarn som hälsat på hade lekt med. Alltså hon var typ sex månader och det var rs-säsong.
Telefoner och plattor:
Mobilen spritar jag ofta men det dödar ju inte mycket. Paddan never. Ser ut därefter då det är Alva som använder den mest.

Personlig hygien:
Jag duschar varje dag och tvättar håret varannan. Ibland var tredje. Då sköljer jag ur det med vatten dag två istället. Jag duschar eg onödigt mycket. Har man haft rena kläder och inte svettats behöver man inte duscha. En nyduschad hud trivs bakterier dessutom bättre på. Alva badar en gång i veckan.  På torsdagskvällar innan hon är ledig tre dagar från förskolan. Sanering med hårtvätt och nagelklippning. Och rena lakan. Använder Weledas produkter och inget annat mumbo jumbo. (Testfaktas test nyligen var så fullt av felaktigheter att jag baxnade). Sen kommer städhjälpen på fredagar. Njutet.

Självklart har alla sin egen handduk. Trodde verkligen alla hade det. Kul att använda någon annans halvfuktiga sak? Hand-handdukar är ju givet av hygienskäl men även badlakan har vi alla egna. Vi tvättar dem en gång per vecka. De för händerna oftast tätare men minst en gång i veckan.

Jag använder deo utanför hemmet men inte om jag bara drar runt hemma en dag. Svettas lite och luktar lite.

Tvätt:
Vi tvättar varje dag. Fläckiga barnkläder. Träningskläder. En fläckig bordsduk. En ny tröja. Och så all vanlig tvätt. Det blir en del. Förlåt naturen.

Allmän städning:

Vi har städhjälp på fredagar. Dammsuger någon mer gång i veckan själva. Hus på landet, barn och utekatt har den effekten. Har en robotdammsugare men tycker det funkar sådär.

Lifehack från Hanna Rosell . Plastpåse runt fjärrkontrollen when in a hotel. Här snackar vi en av de värsta bakteriehärdarna. Bästa tipset!

4 thoughts on “Fräscha listan

  1. Jag hatar också wetex, men tvättar dem ofta i tvättmaskinen. Vad för tygtrasor använder du?

    Min hud klarar inte att duscha så ofta, låter skönt att kunna göra det.

    Vi försöker inte tvätta saker i onödan, tex dotterns duschhandduk som används bara en gång i veckan (badar 1 ggn i veckan), dock har vi småhanddukar som används dagligen (en per person). De tvättas oftare. Gästhanddukar ser vi alltid till att det finns många av, hur trevligt är det som gäst dela blöt handduk med andra gäster?

    Vi är extremt nogranna med handhygien särskilt när man har hämtat på förskolan. Strumpor åker också direkt av på dottern efter förskolan. Vill inte ens tänka på vad de har gått i…

    Leksaker tvättade vi mer när hon var yngre. Surfplattan ser okej ut, dottern får inte använda den om hon är det minsta kladdig. (Alltid tvätta händer och mun direkt efter maten).

    Fjärrkontroller på hotell har inte varit problem för oss, vi använder aldrig tv:n på hotel 🙂 har alltid med oss handsprit och våtservetter när vi reser.

    Var man lika noga innan man fick barn? Minns inte 🙂

    1. Använder de där typ randiga som finns i blå, gul, rosa. De torkar direkt!:)

      Vi tvättar också händer direkt efter förskola och när vi kommer hem generellt. Och vi byter till hemmakläder på Alva. Och oss själva innan vi är i soffan etc:)

      Jag var lika noga med detta även innan barn hehe.

  2. Åh gud vad jag tar med mig tipset om fjärrkontrollen. Tar aldrig i dem, kan inte när jag tänker på alla porrgubbar som porrat sig. Men nu kan jag ju kolla på TV igen haha.
    Har en fråga eftersom jag känner mig lite ensam i just detta – gnor du dörrhandtag & knoppar med rengöringsmedel?

    1. Nja… Bara uppenbart fläckiga handtag (typ dörren till badrummet bredvid köket pga barn) men eg är det ju fullt rimligt att göra rent handtag. Måste nog börja! Haha. Ingen aning om vår städhjälp gör det? Samma med lampknappar. Spolknappen på toan städad dock väl…

Kommentera

