En tanke om att hålla ihop

Det har skrivits mycket klokt om det amerikanska presidentvalet. Jag tänkte inte skriva något själv utan delar istället tre av alla bra texter jag läste igår.

Det är ett märkligt system när personen som fick flest röster (Clinton) ändå inte vinner valet. Det är liksom en klen tröst att flest lade sin röst på henne när en våldtäktsman och kvinnohatare kan valsa in och bli president. Att så många vita kvinnor röstade på Trump tror jag beror på något så enkelt som att många vita kvinnor i USA, är beroende av en vit man. Sad but true. Högutbildade vita kvinnor röstade dock inte på Trump i samma utsträckning. Världen har allt att vinna på jämställdhet.

Många igår gjorde kopplingen mellan USA-valet och snökaoset i Stockholm. Inne på kontoret täcktes rutorna snabbt med snö även om jag inte hade några problem med att ta mig dit. Jag läste på SL:s webb att det var stora störningar i trafiken och i flera kommuner var busstrafiken helt indragen, där ibland Ekerö. Jens skulle hämta på förskolan och där stod också vår bil. Efter en efterlysning i lokala Facebookgrupper fick han dock snabbt napp och fick skjuts från Brommaplan till förskolan av en annan ö-bo. Kort efter började jag min egen färd hemåt eftersom den såg ut att ta tid. Klockan var halv tre och tunnelbanan rullade på utan problem. På Brommaplan stod ett antal bussar kors och tvärs. Alla på fel plats och vissa med varningsblinkers på. Jag hoppade på den ena bussen som är en snabbuss hem till oss och tyckte min tur var obeskrivlig. Men vi kom inte ur fläcken. Älgade genom snödrivorna mellan olika bussar för att i alla fall ta mig ut på ön och sen bli upphämtad av Jens men det var lönlöst. Efter fyra försök på olika bussar började jag sondera läget bland taxibilarna. De var noll till antalet. Ställde in mig på att vänta på Jens och Alva när en taxi plötsligt ändå rullar fram. Jag och en annan kvinna bestämmer oss på en sekund att dela bil och halvvägs hoppar hon av medan jag åker vidare. Lite senare plingade en swishbetalning till i min mobil och jag rullade in på vår uppfart.

Hela familjen drog på sig täckbrallor och vintermundering och ute gjorde vi snöänglar, en snöfigur och en snölykta. Och så åkte vi pulka. Eller Alva åkte och vi sprang. Sen gick vi in och åt fisksoppa, rostade bröd och tände brasa.

Idag jobbar både jag och Jens hemma. Det är tyst och stilla och naturen ligger inbäddad i snö. I och med gårdagens snöoväder fick vi båda nya bekantskaper. Människor hjälptes åt att skotta, sanda och knuffa på bussar och förenades i viljan att ta sig fram och komma hem. Till sent på kvällen var Jens ute med grannarna och skottade varandras uppfarter. Jag tycker det var rätt fint mitt i allt. Kanske kan man dra paralleller mellan USA-valet som många gjorde. I de svåraste tiderna gäller det att hålla ihop och organisera oss. Tillsammans kan vi klara det.img_7152img_7158img_7167img_7185

Kommentera

