Mor gifter sig av Moa Martinsson

Nu har jag läst ännu en fantastisk bok. Vilken läshöst detta är! Jag går från storhet till storhet. Jag hade aldrig läst Moa Martinssons klassiker och självbiografi Mor gifter sig och då och då försöker jag blanda in de där ”måste ha läst någon gång i livet böckerna” mellan nya böcker.  Ett bra beslut den här gången.

Mor gifter sig är 284 sidor fantastisk men också tung och mörk kvinnohistoria berättad av 7-åriga Mia Stenman. Det är mycket kvinnohistoria och systerskap i mina böcker nu har den nog uppmärksamme märkt.

Saxat från förlaget Natur & Kultur.

I Mias värld står modern och hennes kamp för brödfödan i centrum. Högsta lyckan är ett hem med blå blommor på en kritad spismur. Men varje gång de vuxna grälar och slåss betyder det nya och smärtsamma uppbrott för Mia. När mor gifter sig förstår hon inte vad det ska vara bra för. Varför vill kvinnorna ha en stilig karl som griper dem om livet och gör dem med barn?

Mor gifter sig är den första romanen i en trilogi och efter att ha slagit ihop boken efter sista sidan tänkte jag ganska osökt på Kristina Sandbergs tre böcker om hemmafrun Maj. Som jag också älskade! Att läsa ytterligare två böcker om Mia och hennes bor tror jag blir tungt, men jag måste naturligtvis göra det. Men först måste jag nog vila mig från kvinnohistorian med en maffig deckare.
I utgåvan jag läst har Ebba Witt Brattström skrivit förordet som är väldigt bra. Tips!

Mor gifter sig är en självklar femma i läshyllan.

Här kan du läsa om de andra böcker jag läst under 2016.

Kommentera

