Date night

Igår var farmor barnvakt i vanlig onsdagsordning. Jag och Jens funderade på vad vi skulle utnyttja dessa uppskattade timmar till. Ingen var särskilt sugen på att vara hemma och passa på att träna och jobba som vi ofta gör och restaurang… vi har gått rätt mycket på restaurang på sistone. Och jag ville liksom göra något – inte bara sitta där. Och då kom jag på den magnifika idén att vi skulle åka till Ikea. Vi hade några småärenden dit och det är mycket skönare att åka till Ikea utan barn. Vet inte om jag tycker så för att jag själv mest avskyr den typen av miljöer inomhus med mycket folk på helger och därmed automatiskt tror att Alva inte heller trivs. Jag är väl fast mycket i att jag vill göra saker för just Alva när vi är lediga, samtidigt som alla som har koll och vett säger att det barn tycker om, det är att få vara med sina föräldrar. Punkt. Och föräldrar måste tvätta, handla och åka till Ikea ibland. Tror inte Alva minds och jag tror hon har ett rätt fint liv. Hur som helst är det skönt att shoppa utan barn oavsett vad barnet tycker om shoppingplatsen. Så.

Vi åkte till två olika ställen och plockade upp paket (julklappar till nämnda barn och ansikts- och hudvårdsprodukter till barnets mamma), källsorterade och styrde sen vidare mot Ikea. Vi började med en romantisk middag i deras restaurang med köttbullar och lingondricka och sen köpte vi en pall till Alva (ska vi ha en i plast undrade Jens som drillats i min rostfria bambuanda rätt länge men ja, jag vill bara ha en billig jäkla pall och pallar är rätt långt från munnen så nu tar vi den här fula plastpallen från Ikea), stearinljus och servetter (såklart!), glödlampor och en ljusslinga. Egentligen skulle vi ha några saker till hallen för en egen yta där Alva kan ha sina kläder och skor men det fanns inte det vi var ute efter. Ljusslingan var ett spontanköp. Den låg där och lyste och jag bestämde att den ska vi ha i vårt gym. Vi har lite alla möjliga ställen där vi vill komplettera med belysning men just lampor är faktiskt Ikea rätt kassa på och vi kom inte hem med annat än slingan. Men vad fin den blev istället. Dessutom möblerade vi om lite i gymmet senare på kvällen och det blev ett riktigt lyft!

Och jag kan verkligen rekommendera en date night på Ikea. Det var egentligen det jag skulle skriva. Vi hade så himla roligt! Gick omkring och pratade om allt vi såg och jag skrattade högt flera gånger. Sådär från hjärtat. Kom på mig själv med att inte riktigt veta när jag gjorde det sist, ensam med Jens. Alltså vi har det bra och jag är glad men går inte runt och gapskrattar jätteofta ändå. I och för sig berodde en av gångerna jag skrattade igår på att Jens upprepade en rolig sak jag sagt tidigare om en korg på Ikea – men en kan ju inte hjälpa att en är så fantastiskt skojig! I alla fall hade vi roligt och jag skrattade garanterat mer på Ikea än på restaurang. Funderar på var vi ska åka nästa gång. Bauhaus kanske?

Såhär blev gymmet! Svårfotat med en mobil men men.

img_6063

Kommentera

