Duktiga flickor

Helgen som passerade blev precis så lugn som jag förutspådde att hösthelgerna skulle bli jämfört med sommarhelgerna. Och det låter ju jätteskönt – bara det att jag inte är bra på att ta det lugnt. Inför varje helg skriver jag listor över vad som ska göras. Är det många saker skriver jag även hur lång tid varje sak bör ta. Är väldigt effektiv och bra på att få saker gjorda. När jag skriver det såhär tycker jag att det låter helt sjukt. Liksom herre gud men slappna av! 

Saken är den att det är med listor jag slappnar av. Dels av att få ordning och struktur (det är som knark för mig, kan inte leva utan och vill bara ha mer) och dels av känslan av att jag slappnar av när jag bockar av saker och listan blir tom. Utan (avbockad) lista kan jag inte bli avslappnad. Jag kan försöka ibland. Strunta i listor och ligga i soffan och läsa. Men när kvällen kommer är jag som ett jagat djur i bur och  är stressad av att inte ha åstadkommit saker. Okej, detta låter fortfarande helt sjukt. Att inte kunna vara utan jämt göra. Borde förmodligen träna på varat.

I alla fall njuter jag nu av att listorna inte är så långa som nyss. Även om det med är svårt. Varje gång jag tänker att nu är listan snart tom (jag har inte enbart helglistor som ni kanske räknat ut…) så fylls den av sig själv med nya saker. Min blick lyfts omedvetet upp och nya saker att ta tag i upptäcks. Det är ju en bra egenskap också men tyvärr går beteendet inte bara att slå av vid behov.

På tal om detta har jag läst flera ”duktig flicka” inlägg i helgen. Till exempel här hos Peppe (jättebra blogg). De är så bra och träffsäkra och jag känner igen mig i ganska mycket. Men det är en sak som alltid skaver när jag läser om sånt här och framför allt när jag skriver om det själv. Och det är fast att jag egentligen beskriver ett problem så är det som att jag egentligen berättar hur bra man jag är. Fast det inte är vad som är meningen. Alls. Alltså självklart får och ska man säga att man är bra! För sjutton. Men det är ju inte bra att pressa sig för nära väggen och inspirera till detsamma. Kanske har det med samhällets normer att göra. 

Till exempel som nu när jag skriver om hur effektiv jag är och alltid har saker på gång. Även om jag vill lyfta att det låter lite knäppt låter det samtidigt som att jag är en riktig doer och ingen latmask, det känns som att det är lätt att ge någon mer balanserad person dåligt samvete fast att det inte är tanken. För att samhället liksom premierar effektivitet (ända tills vi går in i väggen dåra..) Alla duktig flicka-texter berättar ju om just duktiga och ofta framgångsrika kvinnor och vem sjutton vill inte vara duktig. 

När jag läser om kvinnor som gör karriär och startar egna företag och jobbar dygnet runt eller vad det nu må vara får jag i alla fall alltid ett sting av dåligt samvete. Sådär mycket jobbar ju inte jag. Jag vet inte ens hur man startar något eget. Jag tycker för mycket om att vara ledig för att bränna ut mig. Och så får jag dåligt samvete för det! Men det kanske bara tyder på att jag är just en prestationsprinsessa. Som över huvud taget jämför och tar åt mig. Men fast att vi är många som problematiserar det så är det ju fortfarande en komplimang att vara en duktig flicka, fast att man inte alltid mår så bra av det. Är det någon annan duktig flicka som känner igen sig eller förstår vad jag menar?

Lite bilder från helgen i alla fall, som jag började att berätta om.

I torsdags hade vi strömavbrott (ja min helg börjar på torsdag kväll). Vi hann precis äta mat (tack för det) och sen blev det svart. Till klockan 23 ungefär. Jag tränade ändå, med tio värmeljus i gymmet och det blev väldigt varmt kan jag berätta. Nedan Alvas farmor. På Instagram trodde många (!) att det var Jens med en filt på huvudet.


I fredags klev Jens genom dörren på eftermiddagen med blommor och en flaska rött i handen. Pluspoäng!


Sen var det jättebra väder hela helgen. Utsikten från vårt sovrum. Bra för den som behöver hjälp med avkoppling och balans…


De sista pelargonerna fick gå i ide till nästa sommar. Mitt lilla lamm hjälpte till. Har ni känt på kläderna från Nöstebarn? Underbara helt enkelt. Värda varenda krona.

Kommentera

