Min fantastiska väninna av Elena Ferrante

Min fantastiska väninna är den första romanen av fyra och utspelar sig i Neapels fattiga arbetarkvarter med sin början på 50-talet. Romanserien beskriver två kvinnors liv, Elena och Lila, från att de möts som barn, till uppväxt och medelålder. I den första boken får vi följa Elena och Lila från barndom till sena tonår. Deras vänskap är stark och ofta smärtsam. Över tid skiftar status och makt och även deras blick på varandra. Elena och Lilas värld är både fattig och våldsam och den ständigt rådande makthierarkin finns alltid närvarande. Här styr familj, lojaliteter, pengar och kön. Längst ner i hierarkin finns kvinnorna.

Min fantastiska väninna är en bok jag hört massor om, den har fått stående ovationer från flera håll men jag har även läst och hört en hel del mindre bra kritik som att den är långsam och tråkig. Jag förstår ingenting av den kritiken eftersom jag älskade boken och knappt kunde lägga den ifrån mig.

Till att börja med kan jag säga att baksidestexten är fullständigt missvisande. Det står att Lila måste sluta skolan för att arbeta i sin pappas skomakeri och sedan blir bortgift, medan Elena tack vare sin framsynte pappa får läsa vidare på en elitskola. Här rör det sig om en total – och patriarkal – felläsning. Det är inte flickornas pappor som bestämmer Lilas och Elenas öden utan de själva. Om än i kamp, gräl och argumentation med både pappor och bröder. Det Min fantastiska väninna handlar om är skildringen av hur två kvinnor finner varandra som barn och blir vänner för resten av livet. Litteratur och film är full av pappor som fått öppna världen för sina döttrar. Hos Ferrante får pappan visa Elena havet – men den berusande känslan av frihet är förknippad med Lila.

Kvinnlig vänskap lyser med sin frånvaro i litteraturhistorien. Sorgligt eftersom den relationen ofta är betydligt mer formande än kärleksrelationer till män – som däremot beskrivs överallt och hela tiden. När många män slutar att fråga ”vem är du?” efter att den första förälskelsen gått över fortsätter kvinnor att fråga sig själva och varandra det hela livet.  Att äntligen få läsa en bok som så mycket uppgraderar väninnerelationen och ger den dess rättmätiga plats är därför otroligt upplyftande. Kanske därför så många kvinnor älskar denna romanserie? Sällan beskrivs kvinnors erfarenheter och relationer så här komplext.

Min fantastiska väninna får fem av fem möjliga poäng.

min-fantastiska-vaninna

Här kan du läsa om de andra böckerna jag läst under 2016.

Kommentera

