Medveten konsumtion eller bara fina lampor

Läste den här texten av Underbara Clara i helgen. Jag tycker hon sätter huvudet på spiken när hon skriver:

”Idag går miljöarbete ut på att enskilda individer själva ska fatta de kloka beslut som politiker inte förmår. Vi förväntas tänka på grön el, miljövänligt bränsle, klimatsmart mat och kemikaliebantade hem. Eftersom politiker inte tar sitt ansvar måste vi göra det. Det har skapat en kultur där miljömedvetenhet blivit status.//
Men som vanligt är den övre medelklassen normbildande. Och eftersom ingen som har pengar vill förneka sig konsumtion av något slag – så handlar miljöarbete i dag om att konsumera rätt saker.”

Men som ett exempel nämner hon Svenskt Tenn, tidlösa klassiker (och som kostar därefter). Och helt ärligt tror jag inte att någon handlar på Svenskt Tenn för att de är miljömedvetna utan kort och gott för att de har urfina saker. Och för att de har råd. Dock kan man ju vara miljömedveten OCH handla på Svenskt Tenn, förstås. Själv köpte jag två lampor med Estrid Ercissons elefanter till Alvas rum därifrån. Fast via Tradera då. Fint skick. Bra el. 1200:- Älskar elefanter och även Estrids.

elefanterna

 

 

 

En reaktion på ”Medveten konsumtion eller bara fina lampor

  1. Jag håller med Clara, tycker att jag titt som tätt (iaf inom mode) stöter på argument om att detta är en klassiker som håller länge och därmed är jag en miljövänlig och smart konsument. Problemet är att de som köper dessa saker har, som du säger, mycket pengar och shoppar även fler saker. Stadsdelar som Djurgårdsstaden mfl slår sig för bröstet för att vara hållbara, men de som bor där är det inte. Invånarna i Rosengård i Malmö ligger mycket bättre till – de har helt enkelt inte råd. Nu säger jag inte att det är bra, men konsumtion är en viktigt aspekt och dagens konsumtion i medelklassen är inte hållbar, klassiker el ej (jag är absolut inte bättre själv! men jag tycker å andra sidan att detta inte ska läggas på individen, utan på staten)

Kommentera

