Livet med familjen

Alva är 2 år och 3 månader, snart. Det är så stor skillnad på att ha ett barn jämfört med att ha en bäbis och även om det är snudd på en uttjatad klyscha nu så blir det verkligen bara roligare och roligare att ha barn. Nu är Alva så stor att hon och vi kan leka riktiga lekar (vi bygger järnväg och broar och kör tåg, vi klär på och byter blöja på nallarna innan de ska sova i vagnen, hon lagar mat på sin lilla spis och vi får beställa köttbullar, bulgur och melon, vi sjunger sånger och ramsor tillsammans, vi leker kurragömma, vi spelar fotboll osv) och så anpassas våra aktiviteter och sånt vi gör mer och mer efter henne. Vi åker och badar, går på Skansen, åker till stallet (okej, det är ganska mycket för min skull också) och går på olika sång- och dansstunder för barn i hennes ålder.

Innan jag hade barn trodde jag detta skulle vara det värsta. Bara göra massa saker för småbarn och flänga omkring på Junibacken. Men en måste väl. Att en skulle passa på medan en hade en spädis att bara fortsätta som innan eftersom en bäbis på ett annat sätt än ett barn liksom bara kan hänga med på allt, alla möjliga tider. Skönt. Med det är mycket skönare med ett barn. Och roligare som sagt.

I februari åker vi till fjällen med några kompisar och deras dotter. Vi ska mest åka längd eftersom det är lättare att ta med barnen på (plus att jag tror mitt bäcken gillar den prioriteringen) men ett par åk i backen kan det nog också bli. Och självklart måste Alva, då 2,5 år, få testa att åka skidor, utför! Jag ser urmycket fram emot att låta henne prova. Testa hur det är att ha pjäxor på fötterna och stå på ett par små, små skidor medan jag och Jens drar henne fram med hjälp av en stav, glida ned för en liten, liten slänt från min famn till Jens famn och tvärt om. Hon kanske till och med vågar åka på ett sånt åkband? Vintern efter denna kanske hon åker knapplift första gången? Jag ser med jublande glädje fram emot detta. Jag. Jag som alltid hade trott att det skulle vara pesten att åka till fjällen med barn under 10 år och aldrig få åka på riktigt, eller ja, man turas ju om, men att behöva lägga så mycket tid på kotten. Men det kommer ju bli bäst! Och när hon är 10 sticker vi iväg en av dagarna och rider islandshäst istället så att snön sprutar. Längtet!

Minns att jag och min mamma pratade om just detta och hur hon sa just att det visst är kul, att man vill göra alla dessa grejer när man får barn, för sitt barn. Hon hade rätt.

img_2697

 

Kommentera

