Vän, vin, bok

Igår träffade jag min kompis Maria som är en av mina bästa vänner och den person jag känt längst tid av dem jag fortfarande umgås med, närmare bestämt sedan vi var sju år och började skolan. Vi åt pizza på Giro och drack vin (eller Maria drack ÖL vilket bara kan beskrivas som chocking!!) och pratade först om alla de bra böcker vi har läst och läser. Jag läser just nu Min fantastiska väninna av Elena Ferrante och den är PRECIS så bra som alla säger. Jag älskar den! Har hört mest bra saker men även en och annan som tyckt att den varit för långsam men jag älskar alltså. Maria frågade vad det är som gör den till en tiopoängare. Jag tror det är Ferrantes sätt att beskriva stora skeenden men väldigt små medel. Ungefär så som livet är. Livet utgår inte från någon dramaturgisk kurva och det är ofta först senare som vi kan se hur små detaljer kom att vara avgörande för oss. Och sen är karaktärerna liksom inte karaktärer utan som verkliga personer som jag blir så otroligt nyfiken på hur de tänker och deras olika agerande kan jag fundera på även när jag inte läser boken. Dessutom ingår lite folkbildning om Neapel och Italien på 50-talet. Men – jag återkommer med en riktig recension när jag läst ut den!

vin.png

Kommentera

