Störst av allt av Malin Persson Giolito

Störst av allt av Malin Persson Giolito har varit boken på allas läppar den här sommaren. Den har figurerat i varenda bokpodd och bokblogg jag följer, befunnit sig på alla topplistor över de bästa böckerna just nu och varit en av böckerna du måste läsa om du bara (!) hinner med 23 stycken i höst. Självklart högg jag den hur svärmors bokhylla direkt hon var klar med den.

Det som är fantastiskt med den här boken är hur Malin Persson Giolito berättar den. ”Med raseri i varenda mening och ett skrivet talspråk som är rakknivsvasst, snärtigt och så välformulerat att få författare kommer i närheten” för att citera DN:s Lotta Olsson. Jag älskar Majas, som berättar, röst. Den är äkta och trovärdig. Själva storyn är förstås också spännande. Två elever har skjutit ihjäl sina klasskamrater och sin lärare i en gymnasieskola i Djursholm. Maja sitter i häktet sedan nio månader och när boken börjar är det dags för rättegång. Jag tycker om böcker där man börjar med att få reda på hur det slutar. Och så berättas hela historien baklänges fast ändå inte. Malin Person Giolito gör det här väldigt skickligt. Dessutom innehåller boken trasiga familjer och invecklade både vänskaps- och kärleksrelationer. Och sprit, droger, pengar, sex och bortskämda ungdomar.

Störst av allt hade tjänat på att vara lite kortare men tempot är jämt och stadigt. Jag delar ut en riktigt stark fyra av fem möjliga poäng.

Här kan du läsa om de andra böcker jag läst under 2016.

giolito

 

 

Kommentera

