Socker

Jag vet inte jag, men vi eller vårt barn kanske är annorlunda. Åt lunch på restaurang idag. Bad om en barnportion med räkor, avokado och svart ris. Blev upplyst om att de hade pannkakor med sylt och grädde också till barn ifall att jag inte sett det. Jo och jättegott men det är väl inte precis lunch?

Har haft lite kontakt med Alvas förskola angående brödet som serveras. Deras mat är bra och god och ibland bakar de eget bröd. Men lika ofta finns det till exempel polarkaka, eller olika sorters limpor. Alltså det är 8 procent socker i polarkaka. Åtta! Jag har inget emot socker vid festliga tillfällen. Vi åt äppelpaj och vaniljsås några timmar efter den där lunchen ovan även om Alvas portion var liten. Men att gömma socker i något som kallas för mellanmål? Och även i mat. Jag blir fan vansinnig!  (Jag är ”den föräldern”, som frågar om brödet, som vill ha andra sovmadrasser, som frågar om genuspedagogik, som byter ut låtsasmaten av plast som alla ungarna stoppar i munnen till virkad och stickad mat och klär barnet i ull istället för fleece). I alla fall har förskolan tagit till sig detta med med brödet med råge. På senaste personalmötet bestämde de sig för att i fortsättningen endast servera osötat bröd till alla barn på alla fyra avdelningarna. Jag har tipsat om sorter. Jag säger bara såhär: Varsågod alla barnen! Hälsningar Alvas mamma.

Man ska vara jobbig, det ska man.

Igår kväll bjöd Alva mig och nallen på middag. Det blev en ganska lång sittning så jag tog med mig ett glas rött också. Tycker maten Alva har blev så himla fin!

middag

 

 

Kommentera

