Till förskolan

Igår när jag lämnade Alva på förskolan och hon klev in och sa ”hej alla barnen!” slog det mig att jag jag verkligen känner att jag lämnar henne till någonting. Inte från någonting. Jag lämnar henne till förskolan, inte bort (från hennes föräldrar). Det är så underbart att känna så. Alva går på en jättebra förskola med fina, duktiga, kloka, rutinerade och snälla pedagoger. Deras pedagogiska verksamhet är så kreativ och rolig och de är utomhus mycket. Maten lagas på plats och är jättegod. Och Alva trivs och har gjort hela tiden och det är ju det som har störst betydelse för min känsla. Hon blir glad när hon vet att vi ska till förskolan och är ivrig att komma ur bilen väl på plats. Sen vinkar hon nöjt iväg mig och jag vet att hon kommer få en fin dag. Det är så himla skönt att känna så. Att kunna mötas hemma på sen eftermiddag och tillsammans koppla av efter en aktiv och rolig dag på varsitt håll. Jag älskar våra lediga fredagar men att varje dag skulle se ut så känns inte som ett alternativ.

Igår hämtade Jens och min mamma kom förbi och åt middag. Pankofritetad torskfilé och klyftpotatis med kaprismajonäs. Det var en helmysig kväll som i vanlig ordning gick så himla fort. Vi hängde i soffan innan sovdags med Totti och läste säkert tio sagor.

3 reaktioner på ”Till förskolan

  1. Åå vad jag hoppas att jag kan känna som du snart.. Dottern har gått tre veckor på förskolan nu (drygt 1,5 år) och det är supertufft!! HYSTERISKT vid lämningen, ledsen till och från under dagen och när vi hämtar börjar hon gråta, som att spänningen hon gått med hela dagen liksom släpper. Det gör ont i hela kroppen när man märker att ens barn inte känner sig trygg och avslappnad! Hoppas det vänder snart!

    1. Låter jättetufft! Hoppas det vänder för er snart. Det var barn på Alvas förskola där inskolningen tog lång tid och de var mkt ledsna. Men idag (ett år senare) trivs de kanon! Vände alltså långt tidigare än först nu:)

Kommentera

