Ordning och reda

Flaggar ju ganska ofta för att jag är en mästare på ordning och struktur men jag är inte helt nöjd med nuvarande ”planeringslösning”.

Jag har 1) min egen kalender. En hederlig pappersvariant där jag skriver in både jobb och privata saker. Att jag inte använder t ex Outlooks/jobbets är dels för att den är ful och krånglig att använda i mobilen (måste gå via en särskild app på grund av säkerhet osv) och dels för att min mejl och kalender är offentlig handling eftersom jag jobbar på en myndighet. Och jag vill kunna ha privata saker privat. Gillar faktiskt papper också, det överskådligt och lätt att bläddra i.

2) Använder ändå Outlook också. Får ju t ex alla mötesinbjudningar där. Men skriver alltså upp de flesta av dem i papperskalendern också för att det inte ska krocka med något privat. Känns lite omständligt.

2) Jag och Jens har en gemensam kalender. Först hade vi en digital men sedan Alva kom en i papper som sitter på kylen. Den måste verkligen vara i papper för att man ska kunna se snabbt från köksbordet vem som hämtar, lämnar osv. Man ser också enklare om den andre skrivit in ngt utan att aktivt behöva gå in och kolla i en digital. Saker från denna kalender lägger jag ju även in i min papperskalender ganska ofta, och tvärt om.

3) Jag och Jens har även en gemensam Trello för saker som rör huset och tomten. Listor med olika projekt vi håller på med och saker vi vill göra.

4) Jag har även en egen to do-lista i telefonens anteckningar med väldigt korta puckar. I samma anteckning fast under to dos har jag en lista på böcker jag vill läsa.

Puh!

Punkt 3 och 4 känns helt ok. 3 är ju inte en regelrätt kalender utan ett planeringsverktyg. Punkt 4 har jag alltid öppen typ och jag kan på kvällen snabbt och enkelt kolla att jag ska ta med och posta ett brev, ringa en person eller ngn annan snabb puck. Men 1an och 2an och 3an känns lite för mycket. Borde jag helt enkelt satsa på enbart digitala verktyg? Men jag och Jens måste ju fortfarande ha en egen som inte är synkade med jobb/Outlook, väl? Och jobbkalendern är som sagt krånglig att använda på mobilen.

Och sen drömmer jag om en lösning där Trello och Pinterest gick att synka! Allra helst skulle jag vilja ha ett master-verktyg där jag har kalendrar, Trello-listor, korta do dos, inspobilder och olika Drive-dokument. För det har vi också. Gemensamma excelfiler för budget och sådana typer av saker. Vi har även en fil där vi listar samtliga av våra försäkringar och diverse tjänster med kostnader, kontaktpersoner, försäkringsnummer och länk till villkor mm. Supersmidigt att ha allting samlat på ett ställe om olyckan skulle vara framme eller det allra värsta hända.

Är jättenyfiken på hur andra har sin planering och hur det funkar. Hur gör ni? Har ni några smarta verktyg att tipsa om?

7 thoughts on “Ordning och reda

    1. Läste om just bullet journal faktiskt. Det är alltså så bra som alla säger? Vi hade gemensam Google-kalender förut men den var svår att ha på kylen 🙂

      1. Ja det tycker jag. Men den är ju inte gemensam. Eller, det kan den ju vara iofs om man har den hemma istället för att bära med sig den överallt. 😊

  1. Jag jobbar också offentligt men använder outlook – det är ingen offentlig handling som kan begäras ut! Dock krångligt med app låter det som.
    Sen en papperskalender på väggen, med familjegemensamma saker.
    Tycker också jag är strukturerad men absolut inte på nivå med försäkringar i excelfiler ☺️

  2. Vi hade papperskalender för familjeplanering förut men det rann ut i sanden. Nu har vi varsin (outlook) jobbkalender, varsin googlekalender samt en familjekalender (google) som är delad. Hämta och lämna skriver vi in i våra respektive jobbkalendrar liksom om någon privat aktivitet inverkar på arbetet (ex anställningsintervju, träffa en kompis direkt efter jobbet etc). I min privata kalender lägger jag sällan in något, har det mesta i huvudet. I familjekalendern lägger vi in gemensamma aktiviteter, om någon av oss ska bort samt jobbaktiviteter som inverkar på fritiden (ex konferens med övernattning). Jag tycker det funkar bra. Jag skulle kunna fimpa privata kalendern men den är ingen belastning eftersom jag öppnar den och familjekalendern i ett.

  3. Jag har en egen google calender som är synkad med jobbets outlook, SATS-kalendern och C’s google calender. Dvs när jag öppnar min kalender syns både mina privata aktiviteter, mina jobbmöten och vad C har i sin kalender. Jag och C har även Trello för hus-grejer men den är långt ifrån inte lika frekvent använd som kalendern.

Kommentera

