Ett dygn i norra Sverige

Sedan ett dygn är vi installerade i Norrbotten. Jag åkte direkt till Arlanda efter jobbet igår och mötte upp Alva och Jens. Alva, som älskar alla fordon, tyckte det var superkul att vi skulle flyga flygplan. Det var första gången hon flög med eget säte. Rätt skönt för föräldrarna och jag tänker osökt på Thailand i vinter, ahhh. Vi åt renklämmor och kollade säkerhetsbroschyren 23 gånger och sen var vi framme. Jag försökte sova på flyget men så himla svårt medan ”mamma, mamma, kolla, kolla mamma”. Vi plockade upp vår hyrbil, såg inga renar (de är väl på typ sommarbete?) och åkte till hotellet. Beställde room service, drack vin och nattade ett överspeedat barn i, tja, typ 90 min.

Idag har det regnat typ hela dagen. Vi gick ner på stan och shoppade lite och hittade ett mini-lekland där Alva fick gå loss. Det var först sent den här våren, i maj, som hon började dra iväg från oss och göra egna grejer. Hon är fortfarande väldigt försiktig. Det blir extra tydligt med andra barn runt omkring, yngre barn som klättrar upp och hoppar ner och gör grejer som hon bara vill om vi håller i handen. Jag är själv ganska feg så jag förstår henne. 

Vid lunchdags träffade vi gammelmormor som är 98 år! En riktig trooper med andra ord. Som jag älskar henne. Hon har varit som en extra förälder men med bara de bra sakerna. Vi har alltid stått varandra så nära och träffats mycket trots långa avstånd. Jag känner mig väldigt hemma i Pite samtidigt som detta inte alls är hemma. Lite märklig känsla men jag har varit här så mycket. Många platser bär på minnen och jag pratar perfekt pitemål. Och samtidigt är Pite inte alls mitt eller jag. Jag har ju aldrig bott här.

På eftermiddagen tittade solen fram och vi gav oss ut på någon sorts träningspass ackompanjerade av Alva. Nyss åt vi middag och nu ligger jag i hotellsängen och hoppas på en kortare nattning än igår. Men här är fortfarande ännu ljusare än hemma. 

Kommentera

