Det här med att ha en hemmaman

Alltså jag förstår verkligen varför männen har haft svårt att ge upp sina hemmafruar (trots att även kvinnorna börjat förvärvsarbeta så att säga). I några dagar nu har jag haft en hemmaman och det är kanske det allra bästa. Jag kliver upp ganska tidigt, tränar och äter frukost innan jag pussar man och barn hej då och sticker till jobbet. Jag ägnar dagen åt arbete och sammarbete och samtal med vuxna människor, äter lunch på stan, gör några ärenden och dricker en kopp te i lugn och ro på eftermiddagen. Sen beger jag mig hemåt och möts av dukat bord och lagad middag. Efteråt leker jag med barnet, klappar katten, ser om hönsen och läser sagor. När barnet sover ägnar jag mig åt nyheterna och en bra bok. Det finns ingen tvätt att ta hand om eller andra hushållssysslor. Allt sådant är redan gjort inklusive källsortering. Jens var föräldraledig i fredags och i måndags. I fredags för att jag behövde jobba och i måndags för att förskolan hade studiedag och därmed var stängd. Det är en klart njutbar tillvaro för mig dessa dagar. Det enda tråkiga på sikt är väl ekonomin som inte skulle må så bra av detta upplägg. Den skulle i alla fall inte finansiera ett stort hus och trädgård, luncher på stan, kläder (som jag villhöver) och semesterresor. Men om vi skulle bo i en mindre lägenhet i stan och inte göra några dyra resor hade det nog gått. Det hade varit härligt om vi båda jobbade 50 procent, väldigt härligt. Tid ihop hemma betyder mycket. Men jag är faktiskt inte beredd att offra allt det andra, inte just nu i alla fall. Inte när vi bor så nära Stockholm heller med alla frestelser som det faktiskt innebär.

Igår när jag kom hem hade Jens och Alva byggt ihop en ny möbel. En hylla med plats för alla Alvas leksaker, pussel, kritor, mjukdjur, duplo osv. Vi har tidigare haft hennes olika grejer i korgar som jag tycker är riktigt fina. De har liksom höjt inredningen. Men leksakerna blir fler och större och hennes hörn med grejer har inte sett så kul ut på sistone med dockvagn, Bobby car, tågbana och käpphäst ovanpå allt. Och jag gillar ju att ha det fint och mysigt hemma (vem gör inte det men vi bryr oss ju olika mycket om sånt). Vi har ett stort kök och i ena halvan av det går vår trapp upp till övervåningen. Under och längs med den har Alva sina saker, i husets mitt skulle jag säga. Alltså en plats där vi ofta är och ofta ser. Har letat och letat efter effektiv och samtidigt snygg förvaring av hennes leksaker men hamnar bara på ikea.se. Var inte det minsta sugen på en Kallaxhylla (tidigare Expedit) med plastbackar. Det kändes urtrist men det verkar samtidigt vara vad ALLA har. Och det var också vad Jens åkte och köpte igår. Och det blev så himla bra! Vi har satt ihop hyllor som en trapp och istället för plastbackar hittade vi konstrotting (lite bättre) och det ser inte dumt ut alls. Visst ser man att det är IKEA, det är lite klumpigt sådär, men jag är hur nöjd som helst. Innan hade vi en byrå på samma plats men det här blev faktiskt mycket bättre och ser inte alls övermöblerat ut, tvärt om!

Idag är det tisdag och vi är båda på jobbet igen. Jag klev upp 05.20 (!) i morse, åt frukost och jobbade i trekvart. Sen tränade jag innan jag väckte Alva och då hade Jens redan cyklat till jobbet. Småbarnsföräldrar som sover minst är ändå mest effektiva. Helt otroligt faktiskt. Just jag och Jens sover väl rätt bra men hur många utan barn går upp 08 varje lördag och söndag (vi ställer klockan för att Alva inte ska vända dygnet) eller tränar klockan 06 på morgonen innan jobbet på vardagar, efter att ha hemmajobbat till 21.30 kvällen innan… Just sayin alla arbetsgivare. Till helgen åker vi 100 mil norrut till min släkt i Norrbotten. Vi ska inte göra något särskilt alls utan bara hänga runt. Vi bor på hotell och slog till på en lyxig svit den här gången. Det ska bli tråkigt men skönt att åka iväg. Veckorna är så intensiva just nu att det behövs händelsefattiga helger. Helgen som passerade var jag verkligen trött. Jag körde mina planerade träningspass och vi jobbade ute i trädgården men jag låg en hel del i soffan där emellan och bara tittade upp i taket. På lördagen spontandrack vi rosé hos våra grannar och deras kids på kvällen. Alva älskar att vara där. Hon tycker jättemycket om båda deras barn och dessutom har de, enligt henne, världens roligaste lekstuga. Så medan barnen hoppade studsmatta, åkte rutschkana och lekte i lekstugan satt vi vuxna på altanen och sippade vin. En inte dum lördag alls. Ska nog göra detsamma i den där sviten kommande helg.

IMG_5527

Tomater, ägg och blåklockor från vår trädgård. Än är det inte höst på riktigt!

IMG_5478

Förra året var det här två halvdöda pelargoner jag fyndade för halva priset. Visade sig att de skulle stortrivas hos oss. Sen fick de övervintra i vårt förråd och i år ser de ut såhär. På andra sidan bänken står en likadan kruka. Rätt nöjd.

IMG_5548

På playdate hos polaren inklusive rosé till mamma och pappa.

Kommentera

