Att läsa. Och att lyssna.

Det råder ljudboksboom just nu (har i alla fall DN konstaterat under sommaren). Utbudet av nedladdningsbara och strömmade ljudböcker har tiodubblats de senaste fem åren (DN igen). Och lyssnandet är på väg att få samma status som läsandet. Men är ljudboken verkligen lika bra som den riktiga boken? Ger lyssnandet detsamma som läsandet? Frågar ni mig är svaret självklart nej. Jag har lyssnat på en (!) ljudbok som jag tyckte var bra. Sen har jag försökt med ett ytterligare par men slutat lyssna direkt. Det är verkligen inte mitt format. Det går för långsamt och uppläsaren är oftast inte bra. Antingen läser hen som sagt för långsamt eller tar för många konstpauser. Och/eller så har hen en konstig röst. Eller så försöker hen dramatisera för mycket, prata med olika röster, byta dialekt. Hopplöst!

Ingegärd Waaranperä skrev en spot on krönika om ljudböcker i DN i helgen. Läs den här. Hon konstaterar att lyssna på en bok är långt ifrån samma sak som att läsa den. Men hon tipsar om ett par lyckade ljudböcker trots allt. Kul läsning för den liksom jag och Ingegärd är skeptiska till ljudböcker men även för den som gillar att lyssna på bok eftersom hon som sagt delar ut flera tips!

Böcker (och ekologisk mat) är något jag aldrig sparar på. Vill jag ha så köper jag. Jag motiverar det med att det är en bra investering. En bok är aldrig ett dåligt köp. Jag vet, man kan låna, men jag gillar att ha kvar mina böcker, de hör ju till inredningen! Detta gör att jag alltid har en ganska lång kölista på sängbordet. Mycket är inbundet men när väntelistan är så lång att de hinner komma ut i pocket innan jag läst dem är det ju en klar miss, dess roll i inredningen till trots. Just nu vill jag läsa:

  •  The Girls (Flickorna) av Emma Clime. Den har inte ens kommit ut än men är redan så omtalad och har fått så mycket positiv kritik att jag vill haaa.
  •  Störst av allt av Malin Persson Giolito. Hittade den i svärmors bokhög och kan ju låna hennes när hon läst den. Finns inte på pocket än så jag sitter på händerna.
  •  Min fantastiska väninna av Elena Ferrante. Vill läsa eftersom ”alla” läser den. Misstänker att den kan vara lite långsam men som sagt, en bok en ska ha läst. Den är poppis så jag gissar att pocketutgåvan dröjer.
  •  Washingtondekretet av Jussi Adler-Olsen. En av mina favoritförfattare som sagt och självklart vill jag läsa hans senaste, som bara finns som inbunden än så länge.
  •  Fördärvaren av Annika Luther. Minns inte var jag hörde eller läste om den här boken
  • Vattnet drar av Madeleine Bäck.

Vad har ni på era vill läsa-listor? Har ni läst någon av böckerna ovan? Lyssnar ni på ljudböcker?

Här tycker jag om att sitta och läsa.

IMG_5303.JPG

Kommentera

