Alva två år

I dag fyller du två år Alva. Tänk att jag har varit din mamma i TVÅ ÅR. Två år låter stort. Nu är du verkligen ett barn och ingen bebis längre. Inte ens på flyget där du måste sitta på ett eget säte från och med nu. Det märks att du är två.

Du pratar massor, ganska långa meningar (fyra ords), instruktioner, frågor och förklaringar. Du frågar vad allting är eller berättar för oss om du redan vet. Gärna med många upprepningar, du tycker om repetition. Du vill gärna prova hur saker funkar och blir jätteglad när du kommer på hur och vill visa oss. Vatten är bland det roligaste man kan leka med. Vattenkannor, hinkar, silar, badkar, simbassänger och duschen. Allt är lika roligt. Du tycker även mycket om böcker, oftast läser vi men ibland sitter du själv och bläddrar. Du kan namnen på alla ”tio vilda hästar” och säger ”Dandy” på det allra gulligaste sättet man kan tänka sig. ”Denndi!” Du ritar mycket med många olika färger och du tycker om att lägga pussel. Du har alltid varit bra på att lägga pussel för de minsta barnen och nu lägger du med vår hjälp även lite svårare varianter. Du älskar att köra din dockvagn. I den sitter din nalle nerbäddad medan du går omkring. Bollar är en annan favoritlek och jag tycker du är jätteduktig. Du kan sparka bollen dit du vill, fånga och kasta. Jag tror att du har ärvt pappas bollsinne. Du älskar vår katt Totti. Du vill krama och klappa honom väldigt mycket. Och du försöker bära honom men det går inte så bra. Hönorna tycker du också om. Du klappar dem och vill se om de har lagt ägg. Hästar är jättespännande men lite för stora i verkligheten. Din mamma hoppas att du vill prova att rida snart men hon tror inte att det är dags riktigt än. Du har precis upptäckt studsmattan och du tycker fortfarande om musik och att dansa. Både barnsånger och vuxenmusik är bra. Du har även börjat sjunga själv. Du kan Blinka lilla stjärna, Bä bä vita lamm och Var är tummen. Pappa har lärt dig räkna till fem. Jag vet inte om du bara kan det som en ramsa eller om du börjar förstå själva räknandet. Men du kan ”pekräkna” antalet djur i böcker. Du vill gärna hjälpa till att laga mat. När vi gör middag står du alltid bredvid på en stol. Men oftast hamnar du vid diskhon och leker med vatten, förstås. Du har blivit så väldigt självständig. En dag i våras när vi var på handelsträdgården tog du plötsligt bara någon grej du hittade och gick iväg, långt, tills vi inte såg dig (och sprang efter). Så hade du aldrig gjort för och vi blev lika häpna båda två. Idag kan du ta på dig skorna och säga hej då och gå ut och sätta dig i sandlådan. Vi står inne och kikar ut på när du gör sandkakor och håller på och du är så himla fin.

Du tycker mycket om att vara med andra människor, både vuxna och barn och lyser alltid upp när vi är många. Du tycker om att vara i centrum och få uppmärksamhet. När det är andra kvinnor hemma hos oss lägger du alltid beslag på dem. Männen är aldrig i närheten så intressanta. Du säger knappt deras namn. Undrar vad det beror på? Förutom dina släktingar, dom är morfar, farfar och Love. Att se på när lite större barn leker är jättekul. Du och dina jämnåriga är inte alltid så bra på att komma överens men ni kommer överens på stranden och i sandlådan med lite hjälp. Igår träffade du en fyra månaders-bebis och du var så himla fin mot henne. Klappade och höll i handen och var hemskt nyfiken när hon åt och du visade henne alla dina leksaker.

Det är alltid full fart när du är med men jag tror ändå du är ett ganska lugnt barn. Du har aldrig rivit ner, härjat och förstört. Blomkrukorna har alltid stått där de har stått och vårt glasbord är fortfarande helt. Du sitter med ganska länge och äter och tycker om att åka bil. Den som sitter bredvid dig i baksätet vill du gärna hålla i handen under tiden. Det är så mysigt. Det är alltid lätt att ha med dig på olika saker. Ditt temperament märks även med andra barn, du är oftast den lugnare av de som leker och det är ganska skönt för dina föräldrar. Kanske är det därför du alltid sovit gott om nätterna. Numera även i en riktig säng. De första kvällarna ville du bara hoppa runt och leka i den men nu har nyhetens behag börjat lägga sig. Som sällskap har du alltid Nalle och Bä (ditt första mjukdjur, ett får). På kvällarna dricker du havremjölk innan du ska sova men vi tror att du kan sluta med den nu. Vi glömmer så ofta bort att du är två och inte vår lilla bäbis längre. Men för mig kommer du alltid vara min lilla bäbis också.

Du har alltid varit ganska lång. Du är drygt 90 cm och ligger ungefär en kurva över hos BVC. Jag vet inte exakt vad du väger men jag tror ungefär 12 kg. Du har aldrig haft sådana där bebisveck vilket har väldigt praktiskt. Men du har god aptit. Din favoritmat är pasta, bröd, jordgubbar, äpple, bönor, blåbär och köttbullar. Du tycker om den mesta frukten, ris och torsk också. Du äter oftast det man serverar men är inte så förtjust i lax eller rödbetor. Just nu har du sommarlov men om en vecka börjar du på förskolan igen. Där trivs du jättebra och vi pratar ofta om barnen och pedagogerna där. Du kan allas namn och har några barn du tycker mer om att leka med.

***

Födelsedagar är till för att firas tycker jag. Särskilt mitt eget barns. Det är ju dagen då hon kom till världen! Den 3 augusti kommer alltid vara det viktigaste datumet sedan två år tillbaka. I morse gick jag upp tidigt, släppte ut hönsen och katten och körde ett 45 minuter långt träningspass. När jag duschade och klädde på mig gjorde Jens frukost. Sen kom morfar och så väckte vi Alva och dukade fram hennes paket. Av mig och Jens fick hon böcker och en leksaksspis. Hon ville läsa alla böcker med en gång och sen lekte och lekte och lekte hon med sin spis. Hon lagade massor med mat i ugnen. Sedan tidigare har hon stickade grönsaker med ullstoppning och de passade perfekt nu! Morfar hade också med sig böcker och en trehjuling och så ett jättefint flygplan i trä från din morbror som du körde runt med. På söndag ska vi ha det ”riktiga” kalaset med familj och släkt och det känns väldigt bra att dela upp paket och tårtor. Det blir lite för mycket för en tvååring annars.

Jag är så oerhört stolt över mitt barn. Hon är den finaste och mest underbara lilla människa som finns och jag kan inte fatta att just jag fick bli hennes mamma! Att just jag fick precis det liv jag ville ha med Jens och Alva i ett hus på landet med katt och hönor. Jag kommer alltid att vara stolt över att jag födde Alva och hur bra hon och jag gjorde det tillsammans. När bilden av henne och mig dök upp bland Facebooks memories i morse blev jag alldeles varm och glad. Hon var så självklar från allra första början, men jag hade ingen aning om då hur mycket jag skulle komma att älska henne. Hon är meningen med livet, så är det. Det fanns ett liv innan henne och det finns ett liv efter henne och det är liksom nu det har börjat på riktigt. Jag är så glad och lycklig för att jag får vara med om det här livet.

alva2

alva4

DSC_1040

img_4688

alva

alva3

2 reaktioner på ”Alva två år

  1. Grattis Alva! I höst har vi också en tvååring så jag känner igen mycket av det du skriver. Hjärtat svämmar över av kärlek till den lilla filuren ❤

Kommentera

