Maskar och getingar

Idag började jättebra. Jag vaknade först av alla 08.30. Gick in till Alva och kröp ner i hennes säng. Alltså hjälp det myset! Vi bäddade och gjorde frukost och väckte pappa. Sen blev jag jättetrött. Vansinnigt trött. Låg avsvimmad i soffan medan de andra gick ut. Försökte gå upp och lagade lunch. Sen tillbaka till soffan.

Hade panik trots avsvimmad på grund av sista semesterdagen som jag utnyttjade till NOLL. Vaknar plötsligt lite till liv på em och äter en stor kanelbulle. Gott!

Sen skulle vi åka till mamma och havet. Vi är ganska sena. Då upptäcker vi att Alva har fått springmask. Står två meter utanför tvättstugan och vägrar gå närmare masken än så. (Ibland megautnyttjar jag att vi är två föräldrar. Har varit och är en så självständig och kapabel person och ibland, sen Jens kom, är det så skönt att inte vara det!). Vi kommer i alla fall iväg. Jens kör och jag googlar maskar. Bildgooglar (!) även och kräks i munnen. Inte längre så glad att jag kröp ner i Alvas säng i morse.

Vi kommer fram och strosar ner mot havet med mormor. Körsbärssaft i korgen och en strålande Alva. Tar väl cirka fem minuter så kommer en geting som sticker Alva i ansiktet. Nu vet vi att hon inte är allergisk mot getingar i alla fall…

Nu är vi hemma. Vi tvättar. 11 maskiner. Alla kläder som använts senaste två veckorna ska tvättas. Alla lakan och handdukar likaså. Våra morgonrockar. Alla kläder ska tvättas samma dag efter använding. Repeat i två veckor. (Fråga till 1177: Vad gör människor utan tvättmaskin?) Badrummen (vi har såklart två!) ska städas inkl golv och badkar. Alltså jag minns ej allt som ska göras. Vi har en lång lista på kylen som vi nog snart kan utantill.

Imorn börjar jag jobba igen. Blir nog ganska vilsamt i jämförelse. Grattis Jens!

En av grannarna kom förbi när jag stod och klippte pelargoner ikväll (nej vi sitter fan aldrig ner). Hon bjöd in sig och familjen på middag i veckan. Jag sa att Alva hade mask men de verkar modiga!

Bjuder på en bild med badrumstema. Att ha städhjälp är lite som att bo på hotell ibland. Synd att hon var här för två dagar sen och vi måste göra om allt ihop i två veckor och då kommer hon tillbaka igen. Jag är liksom lite sådär hobbypedant. Tror eventuellt jag kommer städa lite överdrivet noga. Kommer dock inte vika toapappret.

6 thoughts on “Maskar och getingar

  1. Geting vet man inte om man är allergisk mot förrän efter 2 stick! Men hon kanske fått det!

    Mask är vidrigt, men verkar omöjligt att komma ifrån. Vi är dock inte så noggranna att vi tvättar dagligen, och har alltid blivit av med det ändå. Låt Alva sova med blöja/pyjamas och på handduk så räcket det nog att tvätta den…,och ge alla i familjen medicin!

      1. Ja alltså inte bara andra gången utan i så fall alla efterföljande gånger också. Men alla klarar ett bett av nån anledning, sen visar sig ev allergi. Man utarbetat motgift efter 1 ggr tror jag, men då inte alla, inte de som blir allergiska. Inte säker på hur det funkar men vet att det är 2a gången som visar ev allergi!

  2. Haha jo jag fattade att det gällde från och med andra gången och inte bara då, men bra att du är tydlig:) Vi har så mkt getingar runt huset att det bara är en tidsfråga innan nästa stick kommer…

Kommentera

