Sommarsemester – bliss!

Trots min korta sommarsemester i år prickar jag in sommarens bästa dagar. Nu är jag inne på min andra och sista vecka men vi backar lite och kikar på några höjdpunkter från den första veckan!

Nästan varje dag hängde vi på stranden, såklart. Det har varit värmebölja och jag har tackat min lyckliga stjärna ovanligt många gånger för att vi bor där vi bor. På landet! Vid vattnet! När jag säger att vi bor på Färingsö frågar folk ofta om vi bor nära vattnet. Det tycker jag alltid är lite roligt att fråga någon som bor på en Ö. Färingsö är alltså en ö i Mälaren tillsammans med Ekerö, Adelsö och Björkö (Birka) och en av de finaste stränderna råkar vara Mörby, den vi bor vid. Det är ett typiskt bra familjebad med stora gräsytor, en mindre sandstrand, flytbryggor, gungor, rutschkana klätterställning, omklädningsrum och toalett. Ändå litet och ostört och sällan särskilt mycket folk. Här har vi badat massor i veckan, byggt sandslott, gungat, åkt kana, fikat, sovit, läst och allt sånt man gör på stranden. (Min kompis Maria trodde att Alva badade i mjukiskläder men detta är alltså en uv-dräkt. Inte börjat med klädsim just yet).

alva

alvA2

Vi har plockat körsbär och kokat massor av saft och gjort sylt och marmelad. Eller jag har plockat. Många kilon. Stått ute i de ljumma sommarkvällarna och njutit. Och Jens har stått i köket vid spisen. Älskar min man. Jag har gjort ett vansinnigt bra val. Sen har det till slut blivit mörkt och vi har stängt in hönsen och katten har lagt sig i soffan och så har vi gjort detsamma med te och kanelbullar framför en film eller med varsin bok. Och sen har vi sovit. Jag har sovit jättemycket den här semestern. Alva har fått sova till halv nio och på dagarna har jag oftast sovit en timma också. Semestersova. Underbart. En höjdpunkt i sig.

saft

En dag var mina föräldrar hemma hos oss. Pappa plockade körsbär (såklart) och spelade fotboll med Alva. Mamma och Alva läste böcker och badade i Alvas pool. Det var en så otroligt drömmig dag på alla sätt och det var underbart att mamma och Alva kunde ha så mycket kul ihop trots mammas sjukdom. På kvällen åt vi fisksoppa och blåbärspaj och jag var lycklig. Ingenting slår familj. Och Alva älskar folk. Hon lyser verkligen upp när vi är flera och det märks att hon trivs och har roligt då.

DSC_1040

DSC_1001

DSC_0961

Våra kompisar har varit här i omgångar och grillat och Maria och Christoffer fick träffa våra höns för första gången. Alva la ensam beslag på Maria under kvällen. Åter igen det här med förkärleken till folk. Till en början är hon alltid blyg och vill bli buren när det kommer kompisar till oss, men vi vet att hon inom några minuter tinat som en glass i solen. Så även denna gång. Och varje gång är det kvinnan i sällskapet som utnämns som favorit. Det är en fin egenskap tycker jag, att först vara lite avvaktande och observerande för att sen låta nyfikenheten och intresset för andra människor ta över. Alva känns som en klok och trygg liten person. Hon väljer uteslutande att haka på människor hon märker att jag och Jens känner och tycker om och slänger sig inte i famnen på vem som helst. Christoffer och Jens lekte Titanic efter maten, jättegulligt! Nej, de mätte apindex. Något Jens lyckas få de flesta att göra förr eller senare. Alla den här kvällen hade långa armar i förhållande till längd, men Jens är fortfarande mest apa. Maria och jag har varit jättenära vänner sedan vi började skolan och gick i samma klass 1an – 6 an och sen igen i gymnasiet. Vi är så himla olika men har ändå så roligt ihop och delar vårt hästintresse.

titanic

En dag var vi faktiskt inne hela dagen! Det var så varmt och tryckande att ingen ville gå ut över huvud taget. Istället var vi inne och möblerade om. Extrasängen som vi har haft i vårt gym (!) flyttade vi upp till Alvas rum och så sa vi hej då till spjälsängen. Gjorde lite ont i mammahjärtat att hon blir större och större och snart stor och kommer flytta härifrån till slut. Hon sov fortfarande bra i sin spjälis men jag tyckte den började kännas trång. Dessutom är det skönt för mig att slippa lyfta i och ur den. Och så hade jag fyndat supersöta lakan som jag ville bädda med. En anledning nog säg…  Vi möblerade om lite mer i hennes rum när vi ändå höll på och ställde in ett litet, lågt bord och två små stolar. Där kan hon sitta och pyssla och leka när vi är på övervåningen och typ duschar, bäddar, viker in tvätt och sånt. Hon har börjat leka mer och mer själv och det går ganska bra att lämna henne utan konstant uppsikt. Jag fixade även med Alvas garderob den här dagen. En riktigt garderob i vuxenstorlek. Dagbädden (som det heter), som stått i Alvas rum som typ soffa baxade vi in i vårt kontor och nu blir den vår extrasäng. Är supernöjd med hur allting blev. Inte helt bekväm med att visa för mycket bilder av vårt hem inifrån (bara en känsla) men här är två glimtar av dagens resultat. Alvas senaste favoritplagg är klänning, eller ”klännin”. Tänker ibland för mig själv att det är skönt att hon är tjej så att hon och vi slipper omgivningens kommentarer om det. Genuströttheten drabbar mig ofta.

säng

graderob

Vi visste att vi ville vara mycket hemma på vår egen ö den här semestern men en dag åkte vi över till Adelsö. Vi tog bilen längst ut på Munsö (Ekerö) och sen tog vi färjan sista biten. Alva tyckte att resan var jättespännande och för oss föräldrar var det en lagom lång utflykt. På Adelsö åt vi lunch på Hovgårdens café, väldigt idylliskt och med snudd på ett litet bibliotek med barnböcker. Sen hittade vi en egen badvik. Bara vi och kluckande vatten. Det slog mig under dagem hur lätt det är att ta med Alva på saker. Hon är nöjd i bilen och vi har aldrig haft med någon underhållning direkt, men sjunger eller berättar sagor och sånt. (Resan till Adelsö tog en timma från oss). Hon äter ”vanlig vuxenmat” och vi behöver aldrig ha med eget eller kolla om menyn har microköttbullar, typ. Och så är hon glad och positiv och är med på allt vi visar och föreslår. Jag har ju inga andra referenser men det känns som att Alva alltid varit ett relativt lätt barn. Skulle vi få ett till barn skulle jag förmodligen få en chock!

DSC_1051

DSC_1072

DSC_1090

DSC_1156

Min bror var hemma några dagar den här veckan (han är pilot och bor i Köpenhamn) och vi stack ut med kajakerna en dag. Är alltid lika glad när vi kan tajma våra ledigheter och det dessutom är fint väder. Jag och Love paddlade en Yoo-a-kim med Alva mellan oss i packluckan och Jens paddlade själv i en vanlig K1:a. Det är Alvas andra paddeltur och det funkar superbra att ha henne med på vattnet. Trodde hon skulle klättra ut efter fem minuter men nej. Ibland sitter hon en stund i knät men sen klättrar hon ner på sin plats igen. Gäller förstås att man som förälder har lite paddelvana och generell koll på säkerhet på vattnet för denna typ av aktivitet. Men en yoo-a-kim är praktiskt taget ovältbar. Och ha flytväst på knodden i rätt storlek. Vi vuxna paddlade utan, i sjön, så nära land. På havet har jag alltid flytväst.

kajak

En kväll träffade jag min kusin, en av mina bästa vänner. Lyckades verkligen pricka in många favoriter den här veckan! Vi käkade mat (hon lagar svingod mat), drack bubbel och åt väldigt mycket manchego och digestivkex. I vanlig ordning blandade vi högt och lågt och pratade om allt från läget i världen och populismens framfart till min kusins nya handväska. För 11 000. Jag vill ha en lika dan men kan inte riktigt motivera ett köp för det priset nej.

IMG_1165

Det var den första veckan det! Den här veckan har hittills bjudit på shopping, bakning, en massa poddlyssnade, byggande av odlingslådor, en besvikelse och snart fler kompisar, häng med farmor och farfar och en tripp till Kolmården. Det blir fler uppdateringar och lite utbroderingar om besvikelsen. Livet är fint men lite fläckigt ibland.

3 reaktioner på ”Sommarsemester – bliss!

Kommentera

