Bär bär bär

Herre gud vi har så himla mycket körsbär! Vi har ett enooormt körsbärsträd och hittills har vi plockat cirka 5 kilo. 5 kilo! Vi har gjort sylt och marmelad och ikväll ska jag plocka mer som vi ska göra saft av. Vi har inte ens någon stege så det är hur mycket som helst kvar. Tvingar hit grannarna att plocka lite också men det syns ingen skillnad. Nästa år ska jag ha körsbärsfest. Bjuda hit folk och låta alla plocka och bjuda på typ buffé och drinkar. Ska ha stege då också.

Men idag gick vi ut i skogen och plockade blåbär. Alva hällde ut halva Jens skörd och klev på den och jag fick lika många myggbett som bär (Alva och Jens inga). Men i övrigt gick det fint och vi kom hem med cirka 2 kilo. Ska göra blåbärspaj och äta som dom är. Måste även skaffa en sån där plockgrej så det hela blir mer effektivt.

Såg en skylt om självplock av vinbär så nu blev jag pepp på det också. Vinbärssaft liksom! Ingen rast ingen ro.

När vi kom hem gjorde jag lammfärsspett som vi la på grillen och så drack vi fransk cider och mådde gott.

Det är så härligt att kunna ha en så bra semester hemma. Jag har inte lust att åka någonstans! ”Jag trivs bättre här…” Utomlands på sommaren känns totalt ointressant (förutom hus på Korsika) och var skulle vi vara i Sverige om inte här? Ööö… Det skulle vara fjällen eller Gotland då. Men det är skönt att slippa flytta på sig. Att bo i hus på landet, älskar!

Kommentera

