Semester och vel och val

Nu har jag semester. Två ynkliga veckor att jämföra med förra sommarens 10 veckor långa ledighet ihop med Jens. Vad vi ska göra i år? Just ingenting. Vi ska vara hemma. Jag vill sova, läsa, lösa korsord, baka, träna, bygga pallkragar, rida och vara mycket utomhus. Det är väl inte ingenting men ni fattar. Vädret ser ut att bli sådär. Under veckan som gått har jag suttit och klickat fram och tillbaka mellan olika sista minuten resor pga älskar sol men jag kunde bara tänka mig Palma och dit fanns bara dyra resor kvar. Bulgarien, Cypern och Turkiet lockar absolut inte. Asvarmt och torrt och dammigt och nä. Helst ville jag hyra ett stort hus vid havet på Korsika men med så kort semester fick det bli ledighet hemmavid i år. Och jag har blivit så velig, obeslutsam.

Jag har alltid varit en person som vetat vad jag vill, väldigt väl också, så mitt nya jag har jag inte riktigt vant mig vid. Om jag ska träffa en person en fre, lö eller sö har jag veckan innan jättesvårt att välja dag, även om det egentligen inte spelar någon roll. Ändå velar jag och vill helst inte bestämma. Att bestämma kompisdejter flera veckor i förväg tar emot. Hur ska jag veta vad jag vill göra på tisdag den veckan NU? Men vill man ha någon form av socialt liv måste man ju planera. Fast mest älskar jag en tom kalender där jag kan göra prick det som faller mig in! Det vill säga allt det jag redan planerar in. Önskar bara det gick att göra samma saker mer spontant!

Jag velar även över vad jag vill äta och när, vad jag ska ha på mig och över enkla vardagssaker. Tvätta idag eller imorgon? Bygga odlingslådor eller åka utomlands för att nämna ett lite större vel. Hemskt enerverande, och ovant! Undrar vad det är ett tecken på. Identitetskris eller? Livet innehåller ju även större frågor än tvättdag och där finner velandet inga gränser.

Men därför blir det skönt att bara vara hemma och bara vara och bara göra. Borde kanske bjuda hit lite kompisar? Det vill jag. Fast undrar vilken dag. Hehe.


Jag och Totti ligger kvar ute i soffan på terrassen. Vilken ljuvlig kväll! Tycker semesterkänslan kom direkt i år. Kanske för att det varit väldigt lugnt på jobbet hela veckan. Jag har svarat på lite enkla frågor och preppat en av våra chefer för en intervju i Svt. That’s it. Resterande tid har jag och mina få kvarvarande kollegor långlunchat och slutat tidigt. Och haft himlans trevligt ihop. Nu ledig på riktigt.

Kommentera

