Att behövas

Jag eller vi har många att ta hand om och sköta om. Vi har ett barn, vi har en katt, och vi har tre hönor. Och så har vi varandra och oss själva förstås. Och ett hus och en trädgård. Och numera en vänfamilj från Syrien som bor på samma ö som vi. Allt det här tar förstås mycket tid. Att laga mat och leka och trösta och byta blöjor och upptäcka världen. Att städa hönshus, flytta hönsgården, fylla på mat och vatten och samla in ägg. Att göra rent kattlådan och ge mat och vatten och gosa. Att handla nytt foder. Att åka till veterinären. Att vattna, jordförbättra, räfsa, måla, städa, tvätta och bygga. Att träna på Svenska, skjutsa möbler och visa Färingsö. Det blir inte sådär jättemycket tid över till sig och sitt, träning, egen tid. Men ändå tillräckligt.

Det är fint att ha något och någon (några…) att ta hand om. Att vara behövd och att väntas på. Att saknas. Tänk var livet vore fattigt om man inte behövdes. Det tänker jag ofta på. Att även om det tar mer tid än jag skulle vilja just då så skulle jag aldrig byta bort det. Jag vet att om det här försvann skulle livet vara tomt och jag skulle sakna det som är nu något oerhört. Man lever lite mer när man är flera. Att bara vara jag och mig och mitt vore fattigt. 

Kommentera

