Goda grannar

Vi har verkligen bra grannar. Bra som i snälla, trevliga, shyssta, vettiga personer. Bra som i att de har barn i samma ålder som Alva. Bra som i att de tycker om djur vilket är bra för vår katt går hem och in till alla. Bra som i att de räknar in hönor i kategorin husdjur och inte tycker det gör något att våra höns ligger och jäser i deras rabatter. Och så vidare. Slår mig ofta att vi har haft sån tur med detta. När vi köpte huset hade vi ju liksom ingen aning, förutom att vi visste att det fanns barn.

På fredagar är jag föräldraledig och jag älskar de dagarna. Det är min och Alvas egen dag när vi får massor av tid ihop, gärna gör något extra mysigt och äter något extra gott. Jag älskar att unna mig och sätta guldkant på vardagen och tycker att alla tillfällen för sånt ska användas. Det räcker med lite köpta kanelbullar (eller hembakta för den delen) och saft eller en liten utflykt i skogen. Sånt som inte kostar utan bara ger. Efterrätt, sovmorgon, tid.

Den här fredagen hamnade vi hos ett par grannar några hus bort. De har både studsmatta och kanin och succén var total. Deras yngsta barn är prick lika gammal som Alva och barnens kusin som också var där var med i samma föräldragrupp som jag och Alva. Vi hoppade studsmatta, åkte rutschkana och åt vattenmelon. Och barnen badade med kläderna på. Sen sov Alva och det gjorde jag med. Hoppade över att träna, tvätta osv. Skönt. Det var första gången Alva hoppade på en studsmatta. Jag trodde inte hon kunde det än men det kunde hon ju visst!

Sen kom Jens hem och vi lagade mat och Alva hade dansshow i köket. På kvällen höll vi på ute i vår trädgård och sen kollade jag och Jens på Downton Abbey och åt ost och digestivkex. Samt drack vin. Alva sov.

I lördags åkte vi och badade med våra kompisar och deras 9-månaders. Sen gjorde jag inte mycket följande timmar. Löste typ ett korsord. Lekte med Alva. Sov. På kvällen var vi hos ett par andra grannar och deras dotter. Vi grillade och drack vin, igen. Förträffligt att bara ha tre minuters promenad hem i sommarkvällen och natta ett barn som redan varvat ner i vagnen. Sen åt jag upp resten av digestivkexen.

I går, då var det alltså söndag och då byggde vi  på vårt växthus och en större hönsgård samt höll på med sjutton andra miniprojekt. Som när man bor i hus. Och så hälsade vi på mormor och åt thaimat med henne. Med grannarna närmast oss bytte vi veckans ägg mot grönsaker så till middag blev det torskrygg mer smör, citron och färskpotatis, det senare från grannens land.

Det jag inledde med och också skulle komma fram till är alltså att vi har himla fina grannar!

Kommentera

